Followers

Thursday, July 29, 2010

Satu Pokok Dua Jenis Buah

Buah nangka

Buah nangka

Buah Cempedak

Dari pohon yang sama, tetapi mengeluarkan dua jenis buah iaitu buah nangka dan buah cempedak... Pelik atau tidak?

Tuesday, July 27, 2010

Rumahtangga Labah-Labah


Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)

Allah SWT berfirman dalam surah al-Ankabut ayat 41 bermaksud: “Perumpamaan orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk tempat perlindungannya); padahal sesungguhnya sarang yang sehabis-habis reput (rapuh) ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang yang berpengetahuan”.

Dalam ayat ini, Allah SWT menerangkan tentang kebodohan orang musyrik yang menjadikan berhala-berhala atau makhluk-makhluk yang lain sebagai tuhan-tuhan yang disembah dan diharapkan pertolongannya sedangkan benda-benda itu amat lemah, tidak berkuasa dan tidak dapat memberikan kepada mereka sebarang pertolongan. Menurut Ibnu ‘Ashur dalam kitab tafsirnya iaitu ‘Tafsir al-tahrir wa al-tanwir’, perumpamaan ini ditujukan kepada orang kafir Quraisy yang menyembah berhala dengan harapan agar berhala-berhala itu dapat memberikan pertolongan kepada mereka .

al-Alusi dalam ‘Ruh al-Ma’ani’ pula telah menyatakan bahawa perumpamaan dalam ayat ini ditujukan kepada semua manusia yang mensyirik dan menyekutukan Allah. Allah telah mengumpamakan agama mereka yang kufur itu adalah selemah-lemah agama dengan menyamakan agama-agama itu dengan sarang labah-labah yang mudah reput dan terkoyak. Hal ini adalah kerana berhala-berhala yang disembah itu sendiri lemah dan tidak berkuasa laksana sarang labah-labah yang begitu lemah dan amat mudah rosak dan terkoyak. Malangnya, orang-orang kafir itu rela bersandar di dahan yang rapuh. Agama yang tidak berdasarkan pengabdian diri hanya kepada Allah adalah sehina-hina agama dan amat jauh tersimpang dari kebaikan dan petunjuk.


Kehidupan Labah-Labah

Dr Faiq al-‘Ubaydi melalui tulisannya dalam majalah ‘Ayaat’ telah menyatakan bahawa perkataan ‘rapuh’ yang ditujukan kepada sarang labah-labah itu, boleh ditafsirkan juga kepada kehidupan rumahtangga labah-labah. Ia merujuk kepada rapuhnya kehidupan dalam ‘rumahtangga’ labah-labah apabila berlakunya ‘queen control’ iaitu isteri yang menjadi pemimpin kepada keluarga dengan mengetepikan kepimpinan yang sepatutnya diterajui oleh golongan lelaki.

Hal ini kerana mengikut kajian saintifik, didapati bahawa sarang labah-labah itu adalah tiga kali ganda lebih kukuh sekiranya dibandingkan dengan sarang serangga-serangga yang lain. Malahan, ‘benang’ yang terdapat pada sarang labah-labah itu sebenarnya lebih kuat dan utuh daripada benang sutera. Oleh yang demikian, sarang labah-labah boleh dianggap sebagai kota dan benteng yang kukuh bagi keluarga labah-labah.

Namun begitu, mengapakah ayat al-Quran menyatakan bahawa serapuh-rapuh sarang ialah sarang labah-labah?. Sehubungan dengan itu, ayat al-Quran itu boleh ditafsirkan sebagai merujuk kepada hubungan kekeluargaan yang amat rapuh dan bercelaru yang wujud dalam ‘rumahtangga’ labah-labah itu.

Kajian saintifik moden mendapati bahawa labah-labah betinalah yang bersusah-payah membina sarang, bukannya labah-labah jantan. Hal ini juga amat jelas dalam ayat al-Quran surah al-‘Ankabut ini melalui penggunaan huruf ‘ta ta’nith’ yang merujuk kepada labah-labah betina yang membuat sarang.

Secara realitinya juga, ‘rumahtangga’ labah-labah seumpama spesies labah-labah yang dikenali sebagai ‘Black Widow’ mempunyai ‘rumahtangga’ yang hancur dan porak-peranda. Tidak terdapat ketenangan dalam kehidupan labah-labah dalam sarangnya itu. Hal ini kerana sifat ‘queen control’ yang wujud pada labah-labah betina. Setelah ‘mengawan’, labah-labah betina akan cuba membunuh dan memakan labah-labah jantan. Oleh yang demikian, Labah-labah jantan akan berusaha menyelamatkan diri dan tidak akan kembali ke sarang itu.

Sehubungan dengan itu, labah-labah betina akan menguasai sepenuhnya ‘rumahtangga’ yang dibina. Labah-labah betina itu bersikap agresif dan akan bertindak membunuh sesiapa sahaja dalam kalangan serangga-serangga kecil yang datang mengganggu kediamannya itu. Manakala anak-anak labah-labah yang keluar dan lahir dari telur pula akan saling berbunuhan di antara satu sama lain. Kepincangan yang berlaku dalam ‘rumahtangga’ labah-labah ini amat terserlah.

Justeru, manusia boleh mengambil pengajaran yang amat berguna daripada apa yang berlaku dalam ‘rumahtangga’ labah-labah. Hubungan kekeluargaan dan kemasyarakatan akan musnah dan hancur apabila tidak menjadikan syariat Allah sebagai panduan dan pedoman. Apabila wanita menjadi pelindung dan pemimpin kepada lelaki, maka ia sudah tentu menyalahi fitrah dan bercanggah dengan apa yang telah disarankan di dalam ajaran Islam. Akibatnya, kehidupan menjadi ‘rapuh’ dan rosak. Firman Allah SWT dalam surah al-Nisa’ ayat 34 yang bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum wanita”.

Thursday, July 22, 2010

Mengapa Mudah Terpengaruh Dengan Perkara Pelik?


Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)


Ajaran Islam telah berjaya meresap ke dalam amalan orang Melayu sejak dahulu-kala sehinggakan masyarakat Melayu terkenal dengan masyarakat yang mempunyai sifat, adab dan budi pekerti yang baik. Namun, malangnya orang Melayu mudah tergoda dengan pengaruh atau benda-benda pelik yang sampai ke telinganya. Sehubungan dengan itu, terdapat dalam kalangan masyarakat Melayu yang apabila mendengar sahaja seseorang boleh melakukan sesuatu yang luar biasa terus dianggap sebagai ‘keramat’, yang akhirnya begitu mudah terjebak dengan ajaran sesat.

Suatu ketika dahulu telah dilaporkan di dada-dada akhbar tentang ‘keramat’ di Pulau Besar, Melaka. Antara tempat yang dikatakan ‘keramat’ di pulau tersebut ialah Makam Tujuh Beradik, Makam Sultanul Ariefin, Makam Syarifah Rodziah dan sebagainya. Lalu, berduyun-duyunlah orang ke sana untuk bernazar, bertawasul dengan makam tersebut untuk mendapatkan anak dan pelbagai lagi perkara khurafat yang dilakukan. Apatah lagi apabila seorang dua daripada mereka yang ‘termakbul’ hajatnya setelah pergi ke sana, maka kepercayaan terhadap ‘keramatnya’ tempat tersebut menjadi semakin menebal.

Baru-baru ini juga saya telah ditanya tentang solat ‘makrifat’. Pelik juga mendengarnya, tapi setelah meminta penerangan, maka saya pun diberitahu bahawa solat makrifat itu ialah solat yang dilakukan untuk mengenal Allah sesuai dengan kata-kata hikmah ‘permulaan agama mengenal Allah’. Solat makrifat ditunaikan sebanyak dua rakaat…. Setelah beberapa lama solat itu ditunaikan, maka akan dapat dirasai diri semakin dekat dengan Allah , bahkan akan nampak cahaya Allah di hadapan semasa menunaikan solat tersebut. Hal ini sebenarnya bukan ‘kenal’ Allah, tapi kenal syaitan. Begitu mudah masyarakat kita terpengaruh dengan benda-benda ‘pelik’ seumpama ini yang akhirnya terjebak dalam kesesatan.

Justeru, terdapat mereka yang ‘pantang’ mendengar wujudnya orang yang ‘pandai’, maka berduyun-duyun hendak bertemu dan berubat dengannya. Orang Melayu memang suka kepada benda-benda yang dianggap pelik, bahkan dirasakan seolahnya ia merupakan suatu keistimewaan tanpa menilai terlebih dahulu sama ada ia merupakan perkara yang benar atau semata-mata tahyul dan khurafat. Sehubungan dengan itu, ramai juga yang percaya kepada keramatnya ‘kayu kokka’ dan sebagainya…. Hal ini semuanya mempunyai unsur syirik kepada Allah.

Saya sendiri pernah berbual dengan seseorang yang kononnya merupakan ahli tarikat kesufian. Lalu dia pun memberitahu saya betapa dia mempunyai seorang guru mursyid yang merupakan seorang kiyai yang hebat serta mempunyai karamah. Gurunya itu boleh menembusi dinding dan melakukan perkara-perkara pelik yang lain yang membuatkan ia begitu teruja. Lalu perbahasan tertumpu kepada persoalan apakah iblis itu salah atau tidak kerana tidak sujud kepada Nabi Adam. Dia pun dengan penuh yakin menyatakan bahawa kita tidak boleh mengatakan bahawa iblis itu salah semata-mata disebabkan ia tidak sujud pada Nabi Adam. Hal ini kerana iblis tidak sujud kepada Nabi Adam disebabkan Nabi Adam itu adalah makhluk. Alasannya ialah makhluk tidak boleh sujud pada makhluk.

Begitu mudah dia mempercayai kata-kata gurunya yang mempunyai sifat ‘luar biasa’ itu sehinggakan akhirnya terjebak dalam kepercayaan yang sesat. Sedangkan Allah SWT telah menegaskan di dalam al-Quran bahawa Iblis tidak mematuhi arahan Allah untuk sujud pada Nabi Adam itu bukannya disebabkan Nabi Adam itu makhluk sepertinya, tetapi keengkaran Iblis itu datang daripada sifat degil dan takabbur yang ada padanya.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 34 bermaksud: “Ketika Kami (Allah) memerintahkan kepada malaikat untuk sujud pada Adam, kesemuanya sujud kecuali Iblis, dia enggan dan takabbur, maka ia tergolong dalam golongan yang kufur”. Jelasnya daripada ayat ini menunjukkan bahawa perbuatan iblis tidak sujud kepada Nabi Adam bukannya disebabkan Nabi Adam itu makhluk, tetapi adalah disebabkan sifat degil dan takabbur yang ada pada dirinya.

Kesimpulannya … janganlah mudah teruja dengan sesuatu yang pelik dan luar biasa kerana bukanlah semua yang pelik dan luar biasa itu adalah karamah sebaliknya banyak juga perkara pelik yang datang daripada syaitan. Al-Imam Syafei pernah berkata: ‘sekiranya engkau melihat orang yang melakukan bid’ah itu boleh terbang di udara, maka janganlah engkau tertipu dengannya’.

Justeru, penyelesaian kepada masalah-masalah syirik, khurafat dan tahyul seumpama ini ialah dengan kembali kepada ilmu. Oleh kerana itulah, Islam sangat menitik-beratkan persoalan ilmu yang berlandaskan al-Quran dan Hadis agar manusia tidak tersesat dalam kehidupan di dunia ini. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: ‘Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat selamanya apabila berpegang dengan kedua-dua perkara tersebut; iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnahku’.

Friday, July 16, 2010

Kemuliaan Bulan Syaaban


Oleh: Mohd Sukki Bin Othman (Ust Shauqi)

Sedar tak sedar kita kini sudah berada pada bulan Syaaban . Masa berlalu dirasakan begitu pantas sekali. Ini juga bermakna umur kita semakin meningkat dan sewajarnya kita sentiasa bermuhasabah iaitu sudahkah kita melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah kepada kita dengan sempurna, dan sudahkah kita bersedia dengan amalan-amalan yang akan dibawa menemui Allah?

Bulan Syaaban menyusul selepas daripada bulan Rejab. Manakala selepas itu, akan datang pula bulan yang mengandungi penuh rahmat iaitu bulan Ramadhan al-Mubarak. Namun, Apabila tibanya bulan Rejab dan Syaaban, kita seringkali mendengar hadis-hadis mengenai mengenai bulan-bulan ini akan dibaca dan diajar secara meluas. Antaranya ialah hadis:“Rejab bulan Allah, Sya`aban bulanku dan Ramadhan bulan umatku”. Hadis ini adalah hadis munkar dan kebanyakan ulama' menyatakan bahawa ia adalah hadis palsu. Apabila membicarakan tentang bulan Syaaban, maka sewajarnya kita merujuk kepada riwayat-riwayat yang sahih dan yang diterima oleh para ulamak agar kita tidak termasuk dalam golongan 'pak turut' yang hanya melakukan sesuatu tanpa ilmu pengetahuan. Sedangkan Islam itu sendiri adalah agama ilmu, maka sewajarnyalah apa yang hendak dilakukan mestilah berteraskan kepada ilmu.

Menurut Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi, tidak ada suatu pun keistimewaan pada pertengahan bulan Syaaban (nisfu Syaaban) sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh masyarakat pada hari ini. Sebaliknya peristiwa besar yang berlaku pada pertengan bulan Syaaban ialah peristiwa yang berlaku pada tahun kedua hijrah iaitu peralihan kiblat daripada Baitul Maqdis ke Kaabah iaitu daripada Masjid al-Aqsa ke Masjid al-Haram. Perkara itu telah dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam Surah al-Baqarah ayat 144 yang bermaksud:"Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka kearah al-Masjidil Haram (tempat letaknya kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya…"

Selain daripada peristiwa tersebut, sesuatu yang sahih daripada nabi pada bulan Syaaban ini ialah nabi saw memperbanyakkan berpuasa sunat sebagai suatu persediaan menyambut ketibaan Ramadhan al-Mubarak. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim Aisyah r.a menyatakan bahawa:

"Adalah Rasulullah saw sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa baginda akan berpuasa berterusan. Dan baginda sering berbuka (tidak berpuasa) sehingga kami menyangka baginda akan berbuka (tidak berpuasa) seterusnya. Aku tidak pernah melihat baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan, dan aku tidak pernah melihat baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak daripada puasanya di bulan Syaaban."

Usamah bin Zaid pula menceritakan; "Saya telah bertanya kepada Rasulullah saw, wahai Rasulullah saya tidak pernah menyaksikan banyaknya puasa tuan pada lain-lain bulan seperti di bulan Syaaban", lalu Baginda menjawab, "Itulah bulan (Syaaban) di mana ramai manusia lalai mengenainya iaitu di antara bulan Rejab dan Ramadan, ini adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan Pemilik Sekalian Alam. Oleh itu saya (Baginda) amat suka kiranya amalan saya diangkat ketika saya sedang berpuasa.'' (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Nas'aei).

Justeru, daripada hadis-hadis di atas, kita mendapati bahawa nabi saw amat mengambil berat untuk memperbanyakkan puasa pada bulan Syaaban. Di samping itu, sesiapa yang masih berhutang puasa pada Ramadhan yang sebelumnya seperti wanita yang meninggalkan puasa kerana 'datang bulan', maka inilah waktu yang sesuai untuk mempastikan agar segala 'hutang' dilunaskan sebelum tibanya bulan Ramadhan. Sebagai mencontohi sunnah nabi, kita juga sewajarnya memperbanyakkan berpuasa sunat pada bulan Syaaban yang mulia ini.

Di samping berpuasa, kita juga boleh memperbanyakkan amalan-amalan sunat yang lain untuk memepertingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah dan sebagai suatu persediaan untuk memperbanyakkan lagi amalan pada bulan Ramadhan. Antara amalan yang boleh dilakukan selain daripada berpuasa ialah membaca al-Quran, bertaubat, beristighfar, berzikir, memperbanyakkan solat sunat, bersedekah bagi menolong meringankan penderitaan fakir miskin atau anak-anak yatim, melakukan amalan kebajikan, memohon keampunan untuk ibu-bapa, memohon restu kehadrat Allah s.w.t. bagi keselamatan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat dan sebagainya.

Persoalan seterusnya yang selalu timbul dalam masyarakat kita ialah amalan pada malam nisfu syaaban. Biasanya pada malam nisfu syaaban, masjid-masjid dan surau-surau akan merayakan malam tersebut dengan amalan-amalan tertentu. Di beberapa tempat di negara kita, pada malam nisfu syaaban, orang ramai biasanya berkumpul di masjid-masjid dan mereka membaca surah yasin bersama, kemudian melakukan solat sunat dua rakaat dengan niat panjang umur, solat sunat dua rakaat lagi dengan niat agar menjadi kaya dan tidak tergantung pada orang lain, dan sebagainya. Setelah itu, mereka membaca doa yang panjang, iaitu doa yang dikhususkan bacaannya pada malam tersebut.

Menurut al-Qadhi Abu Bakar Ibnul Arabi , tidak ada satu hadis sahih mengenai keutamaan malam nisfu syaaban, dan semua hadis mengenainya bertaraf dhaif yang tidak boleh diamalkan. Walau bagaimanapun terdapat hadis mengenai fadilat malam nisfu syaaban yang dianggap Hasan oleh sebahagian ulamak, walau ia telah didhaifkan oleh sebahagian ulamak lain. Hadis tersebut ialah: “Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadis ini dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah.

Hadis ini tidak mengajar kita apakah bentuk amalan pada malam berkenaan. Oleh itu, amalan-amalan tertentu pada malam tersebut (sekiranya dianggap sebagai satu kemestian dan wajib seperti ‘mesti’ membaca Yasin sebanyak tiga kali, dan menunaikan solat-solat tertentu sempena nisfu syaaban) adalah bukan ajaran Nabi s.a.w. Menurut Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam kitabnya 'Fatawa Mu'asirah', “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya".

Inilah juga pendapat majoriti ulamak seperti Sayyid Sabiq, Prof Mutawalli Sya'rawi, Dr Abdul Karim Zaidan dan sebagainya. Begitu juga dengan doa khusus yang dibaca pada malam nisfu Syaaban, ianya bercanggah dengan nas al-Quran dan Hadis. Inilah pendapat yang dikemukakan oleh Prof. Dr. Yusof al-Qaradhawi.

Justeru, daripada pandangan-pandangan ulamak yang dikemukakan di atas, adalah menjadi suatu kewajipan kepada kita untuk memahami dengan sejelas-jelasnya agar kita tidak termasuk dalam golongan yang membuat sesuatu amalan itu secara membuta-tuli. Ini bukanlah bermakna bahawa kita tidak boleh melakukan amalan pada malam nisfu syaaban, akan tetapi kita tidak boleh melakukan amalan-amalan yang tidak diasaskan oleh nabi dan yang bercanggah dengan hukum syarak seperti menunaikan solat sunat khusus untuk panjang umur pada malam nisfu syaaban.

Namun, untuk membaca ayat-ayat al-Quran tertentu seperti Yasin dan seumpamanya, maka ia boleh dilakukan tetapi dengan syarat kita tidak ‘mewajibkan’ bacaan Yasin sebanyak 3 kali dan seumpamanya. Alangkah baiknya juga kalau pada malam itu juga diisi dengan program pengajian ilmu agar pemahaman terhadap ajaran Islam semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Justeru, amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, berzikir, solat sunat, berpuasa dan yang seumpamanya hendaklah dilaksanakan bukan sahaja pada malam nisfu syaaban, akan tetapi kita hendaklah beristiqamah melaksanakan amalan-amalan kebajikan tersebut pada bila-bila masa sahaja siang ataupun malam. Sesungguhnya apabila kita dapat melaksanakan sesuatu amalan dengan penuh keikhlasan dan amalan tersebut bertepatan dengan hukum syara', maka kita akan tergolong daripada umat Islam yang menuju ke arah kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Perbanyakkanlah amalan sunat di bulan Syaaban sebagai suatu persediaan menyambut kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak!.