Followers

Friday, December 11, 2009

Laporan Ibadah Korban Kemboja 1430 H


Alhamdulillah Ibadah Korban/Aqiqah & Sumbangan Kemboja 1430H telah selamat dilaksanakan di beberapa buah kampung di wilayah-wilayah yang mempunyai penduduk Islam dari tarikh 10-13 Zulhijjah. Antara wilayah yang dilaksanakan ibadah ini ialah:

1. Wilayah Kompot. (10 Zulhijjah)
2. Wilayah Kg Som (Untuk Pengagihan di Pekan Kg Som -Wakil mereka datang mengambil daging di tempat penyembelihan di Kompot yang dilaksanakan pada 10 Zulhijjah, manakala kampong-kampong kecil di Wilayah Kg Som telah dilaksanakan di kampong-kampong tersebut pada 13 Zulhijjah.
3. Wilayah Koh Koh.(Penyembelihan dilaksanakan pada 10 Zulhijjah di Kompot & Wakil mereka datang ke Kompot untuk mengambil daging)
4. Wilayah Kandal. (Pada 11, 12 & 13 Zulhijjah)
5. Wilayah Chhnang. (11 Zulhijjah)
6. Wilayah Takeo. (12 Zulhijjah)
7. Wilayah Speu. (13 Zulhijjah)

Alhamdulillah jumlah penyertaan amat menggalakkan iaitu sebanyak 58 ekor lembu dan 27 ekor kambing. Sumbangan untuk faqir & miskin juga telah disampaikan di beberapa buah kampong. Sumbangan untuk Guru telah berjaya mengumpul tajaan untuk 2 guru ijazah dan 4 guru Quran & Fardhu Ain untuk tempoh setahun. Pembinaan asrama di Wilayah Kg Som 80% telah siap dan dijangka siap sepenuhnya pada Januari 2010 ini.

KOMPLEKS PENDIDIKAN AKADEMI IMAM SYAFI'E DI KG KEH, WILAYAH KOMPOT, KEMBOJA.

Projek Pendidikan untuk Umat Islam Kemboja masih diteruskan dimana kami di Akademi Imam Syafi'e telah mengenalpasti tiga lokasi yang berpotensi untuk dibangunkan Kompleks Pendidikan iaitu di Wilayah Kompot, Wilayah Kandal & Wilayah Chnang.

Sebagai langkah permulaan kami telah memilih Kg Keh di Wilayah Kompot sebagai projek pertama kerana beberapa sebab berikut:
1. Tanah waqaf yang telah sedia ada seluas kurang lebih 4 ekar dengan masjid yang telah dibina.
2. Persetujuan telah pun diperolehi daripada Imam & Naib Imam Kg Keh sebagai pemegang amanah tanah waqat tersebut.
3. Kampong ini terletak dengan dikelilingi oleh kampong-kampong kecil lain yang majoriti penduduknya adalah Islam.
4. Para Ustaz yang bertugas disini juga diwajibkan mempunyai jadual kuliah mingguan di masjid-masjid di kampong-kampong di sekitarnya.
5. Wilayah Kompot hanya mempunyai sebuah Sekolah Menengah Agama iaitu Darul Aitam. Sekolah ini hanya dikhususkan untuk anak-anak Yatim.
6. Jarak yang hampir antara Kampong Keh dan tempat tinggal Penyelaras kami di Kemboja (Ustaz Sulaiman) memudahkan urusan pemantauan.
7. Pelajar-pelajar dari wilayah berhampiran seperti Kg Som dan Takeo berpeluang belajar di sini.

No comments:

Post a Comment