Followers

Tuesday, March 26, 2013

Hukum Wanita Haid Ziarah Kubur






Soalan

Saya ingin menziarahi kubur arwah suami saya, Cuma saya ingin bertanya apakah wanita yang haid tidak boleh ziarah kubur? Mohon penjelasan ustaz.

Jawapan:

Menurut ulama’ aliran mazhab Hanafi, ziarah kubur adalah disunatkan kepada lelaki dan wanita. Rasulullah s.a.w. sendiri telah pergi menziarahi perkuburan Baqi’ dan mengucapkan salam kepada orang yang telah mati dengan doa baginda yang bermaksud: ‘Selamat sejahtera wahai penghuni rumah orang yang beriman, dan kami kelak Insya Allah akan menyusuli kamu’. Nabi s.a.w juga bersabda: "Dahulu saya pernah melarang kamu menziarahi kubur tetapi sekarang boleh kamu menziarahinya, kerana menziarahi kubur itu boleh mengingatkan kamu kepada kematian” (Hadis riwayat Imam Muslim), dan pada lafaz yang lain “(menziarahi kubur) mengingatkan kamu kepada akhirat."
Manakala Jumhur fuqaha’ pula, mereka menyatakan bahawa ziarah kubur adalah sunat bagi lelaki dan makruh bagi wanita. Ziarah kubur bagi wanita dianggap makruh kerana jiwa wanita yang lembut akan menyebabkan emosi mereka mudah tersentuh dan seterusnya akan membawa kepada ratapan dan tangisan. Menurut ulama’ aliran mazhab Maliki, larangan (makruh) ini hanyalah kepada wanita muda, tetapi bagi wanita tua yang sudah tiada ada ‘keinginan ‘, maka hukumnya sama seperti lelaki.

Ringkasnya, ziarah kubur adalah sunat juga bagi wanita sekiranya ia dapat mempastikan tidak melakukan perkara-perkara larangan seperti meratap dan meraung. Begitu juga, perlu menutup aurat dan tidak bercampur bebas dengan lelaki yang bukan mahram. Tidak pula disyaratkan bersuci daripada hadas kecil atau hadas besar bagi mereka yang menziarahi tanah perkuburan. Justeru, diharuskan wanita haid untuk menziarahi kubur.

No comments:

Post a Comment