Followers

Wednesday, July 30, 2008

Puasa 27 Rejab

Hari ini tanggal 27 Rejab.... umat Islam di Malaysia bahkan di seluruh dunia merayakan serta mengingati kembali peristiwa Isra' Mi'raj. Keimanan kepada Israk Mikraj adalah wajib bagi setiap umat Islam. Allah telah merakamkan peristiwa israk melalui firmanNya dalam ayat 1 Surah al-Israk : سبحان الذي أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذي باركنا حوله لنريه من آياتنا، إنه هو السميع البصير yang bermaksud: Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat (Mengetahui).

Persoalan yang sering ditimbulkan apakah sunat berpuasa khusus pada 27 Rejab sempena Israk Mikraj ini? Lalu lahirlah 2 aliran... satu aliran menyatakan sunat muakkad puasa sempena israk mikraj iaitu pada 27 Rejab... manakala satu aliran lagi menyatakan berpuasa pada 27 Rejab adalah bid'ah. Jadi mana satu yang betul?

Sebelum menjawab persoalan tersebut.... elok kita menelusuri sedikit tentang tarikh sebenar berlakunya Israk dan Mikraj ini. Sebenarnya para ulama' tidak bersependapat mengenai tarikh sebenar berlakunya israk mikraj ini walaupun yang pastinya ia berlaku sebelum hijrah nabi ke Madinah....ada pelbagai pendapat tentang tarikh ini iaitu ada yang menyatakan ia berlaku pada 17 Rabiulawal, bulan Zulkaedah, Syawal, Ramadhan , Rejab, 17 Ramadhan, 27 Rejab dan lain-lain lagi. Jadi daripada sini, dapat diambil kesimpulan bahawa kalau tarikhnya pun tidak disepakati oleh para ulama', mana mungkin ada sunat khusus puasa sempena 27 Rejab. Jadi apakah pada tanggal 27 Rejab tak boleh berpuasa?

Sebenarnya bulan Rejab itu sendiri sunat berpuasa kerana ia termasuk dalam bulan-bulan Haram yang disunatkan berpuasa. Jadi secara umumnya tak kira berapa haribulan sekalipun dalam bulan Rejab ini, sunat untuk kita berpuasa... wallahu'alam

No comments:

Post a Comment