Followers

Monday, April 9, 2012

Flight Penang-KL Ambil Masa 4 jam Setengah



Inilah perjalanan paling lama yang pernah dialami dengan menggunakan flight dari Penang ke KL. 4 jam setengah. Macam naik kereta. Kadang-kala, naik kereta pun boleh sampai sekitar 3 jam setengah atau 4 jam sahaja. Penerbangan dari Penang bertolak pada pukul 5.10 petang (8 April 2012) dengan menggunakan pesawat Air Asia . Penerbangan seperti biasa, akan tetapi sebaik sahaja pesawat memasuki ruang udara Kuala Lumpur, pilot mengumumkan bahawa keadaan cuaca buruk dengan hujan lebat ditambah dengan kesesakan pesawat udara di LCCT, oleh yang demikian pesawat akan mendarat di KLIA. Walaupun dalam suasana pesawat yang bergegar menembusi awan gelap, diharapkan semuanya akan berjalan lancar. 

Pesawat Air Asia sudah hampir mencecah ke landasan, tayar pesawat hanya beberapa saat akan mencecah landasan KLIA, tiba-tiba, pesawat dinaikkan semula. Penumpang masing-masing kehairanan... apakah yang berlaku? Suasana dalam pesawat sunyi-sepi, tidak bersuara... hanya menunggu pengumuman daripada juruterbang tentang kondisinya. Senyap dan sunyi agak lama.... kemudian barulah corong suara pesawat mengeluarkan suara pengumuman daripada pilot. "Angin kencang menyebabkan sukar untuk pesawat mnendarat, kita akan cuba sekali lagi, dan diharap semuanya bersabar". Itulah kata-kata dari juruterbang. Pesawat sekali lagi bergegar menembusi awan tebal yang gelap dipenuhi air hujan menyebabkan pesawat agak kuat bergoyang. Seketika pesawat kembali tenang dan berpatah balik ke KLIA untuk mendarat kali kedua. Pesawat diturunkan dengan cantik menghampiri landasan. 

Hampir saja ia mencecah bumi, tiba-tiba deruan enjin pesawat mengeluarkan bunyi yang begitu kuat dan pesawat diterbangkan sekali lagi naik ke atas. Cubaan mendarat kali kedua juga gagal. Para penumpang terpinga-pinga.... apa yang berlaku... nampak seolah panik. Pesawat gagal mendarat kerana keadaan cuaca yang tidak mengizinkan, lalu ia dilencongkan ke lapangan terbang Subang. Penumpang berasa sedikit lega, asalkan dapat mendarat dengan selamat dan balik ke rumah, cukuplah. Akan tetapi dimaklumkan kemudiannya bahawa pesawat hanya akan mendarat di Subang airport untuk mengisi minyak sahaja, selepas itu akan terbang sekali lagi ke KLIA. Penumpang dari UK di sebelah saya, mula bising... katanya akan minta keizinan untuk turun di Subang airport, kerana tempat penginapannya di Ampang lebih dekat dengan Subang airport. Rasanya itu hanyalah alasannya sahaja.... yang sebenarnya dia takut untuk kembali ke KLIA, bimbang pesawat tak dapat mendarat seperti sebelumnya. Setelah mendarat di Subang, pengumuman dibuat menyatakan bahawa atas arahan, tiada sesiapa dibenarkan keluar dari pesawat. 

Hampir 2 jam berehat di Subang, kemudian pesawat diterbangkan semula .... dan kali ini pesawat akan mendarat di LCCT kerana cuaca semakin baik. Kira-kira jam 9.40 malam, pesawat Air Asia yang bertolak dari Penang pukul 5.10 petang itu, selamat mendarat di LCCT dalam suasana hujan yang masih turun renyai-renyai. Alhamdulillah, semuanya selamat... perjalanan Penang-KL yang biasanya hanya mengambil masa 50 minit sahaja, selamat sampai dalam jangka masa 4 jam setengah.

Tuesday, April 3, 2012

Antara Kesilapan Dalam Solat

Melafazkan 'usalli' terlalu kuat sehingga mengganggu jemaah yang lain

Bercakap-cakap ketika khatib sedang berkhutbah

cara rukuk

cara mengangkat tangan ketika bertakbir

kedudukan kaki ketika sujud

kedudukan rukuk

tidak merapatkan saf solat

kaki terangkat ketika sujud menyebabkan solat tidak sah

kedudukan tangan ketika sujud

tidak khusyuk ketika solat