Followers

Thursday, May 8, 2008

Warna Hijau Dalam Al-Qur'an



Terdapat banyak perkataan "hijau" di dalam ayat Al-Qur'an yang menjelaskan keadaan penghuni syurga ataupun segala yang ada disekelilingnya, berupa kenikmatan, suasana, kesenangan, dan ketenangan jiwa. Contohnya ialah di dalam surah Al-Rahman:

متّكئين على رفرفٍ خضرٍ وعبقريٍ حسان (الرحمن: 76)

Maksudnya: “Penduduk syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani Yang sangat indah”. (QS. Al-Rahman: 76)

عاليهم ثياب سندسٍ خضر وإستبرق وخلوا أساور من فضّة وسقاهم ربّهم شرابا طهورا (الإنسان: 21)

Maksudnya: “Mereka di dalam syurga memakai pakaian hijau yang diperbuat dari sutera halus dan sutera tebal (yang bertekat), serta mereka dihiasi dengan gelang-gelang tangan dari perak; dan mereka diberi minum oleh Tuhan mereka Dengan sejenis minuman (yang lain) yang bersih suci”. (Q.S. Al-Insan: 21)

ويلبسون ثيابا خضرا من سندس وإستبرق (الكهف: 31)

Maksudnya: “Mereka itu, disediakan baginya syurga yang kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas, dan memakai pakaian hijau dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam; mereka berehat di dalamnya dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). demikian itulah balasan yang sebaik-baiknya dan demikian itulah syurga tempat berehat yang semolek-moleknya. (Q.S. Al-Kahf: 31)

Salah seorang pakar psikologi, Ardatsham, mengatakan, "Sesungguhnya pengaruh warna terhadap manusia sangat besar, dan saya pernah melakukan sejumlah penelitian dan menjelaskan bahwa warna berpengaruh terhadap kejiwaan dan semangat kita; merasa panas; atau dingin; atau nyaman; atau bahagia; bahkan boleh berpengaruh terhadap keperibadian seseorang dan berpengaruh terhadap kehidupan.

Sebuah hospital pernah mengundang sejumlah pakar untuk memberikan saranan bagi warna dinding ruang pesakit atau warna dinding hospital, sehingga ia boleh membantu dalam mengubati mereka. Hospital juga meminta saranan tentang warna yang terbaik untuk pakaian pesakit. Sejumlah eksperimen telah membuktikan bahawa warna kuning boleh membangkitkan semangat di saraf pusat. Adapun warna ungu boleh membangkitkan ketenangan; manakala warna biru, maka orang yang melihatnya akan merasa dingin. Sebaliknya, warna merah maka orang akan merasa panas atau gersang. Dan para pakar tersebut mengatakan bahwa warna yang boleh membangkitkan kebahagiaan, gembira, bersemangat hidup adalah warna hijau.

Oleh kerana itu, warna yang utama dan sesuai untuk bilik atau ruang pembedahan, pakaian para ahli bedah dan pakaian pesakit adalah warna hijau. Sebuah pengalaman unik telah terjadi di London, di kawasan Black Fryer yang dikenal dengan "kawasan bunuh diri" kerana majoriti kejadian bunuh diri banyak terjadi di kawasan ini. Kemudian diadakan perubahan warna dari warna gelap gurun ke warna hijau metalik. Dengan hal ini ternyata terjadi penurunan jumlah kejadian bunuh diri dengan sangat signifikan. Warna hijau juga boleh menjadikan pandangan mata menjadi nyaman.

Sumber: ( Kitab: Ma'a Al-Thib fii Al-Qur'an Al-Karim, Dr. Abdul Hamid Diyab, Dr. Ahmad Qarquz, Mu'assasah Ulum Al-Qur'an, Dimasyq. )

No comments:

Post a Comment