Followers

Tuesday, January 20, 2009

Skim Cepat Kaya (SCK); Mengapa Melayu Ramai Terlibat??


SCK adalah satu pelaburan yg menjanjikan pulangan yg lumayan dalam masa yg singkat. Mengapa SCK menjanjikan pulangan yg lumayan dalam masa yg singkat?

Jawapannya:
1-Menarik minat pelabur kerana kurang risiko jangkamasa
2-Kelihatan lebih menarik dari skim pelaburan yg ada di pasaran
3-Dapat menarik pelanggan untuk menggunakan wang simpanan kecemasan




Mengapa SCK lebih popular dikalangan org melayu?

1-Orang Melayu lebih berminat kepada pelaburan berbentuk islam. Jadi banyak skim SCK mendakwa menepati syariat.
2-Orang Melayu amat berminat untuk kaya cepat tanpa perlu bekerja kuat. Mereka mengambil contoh idola penyanyi dan orang kuat politik kampung dan bhgn yg kaya raya tanpa perlu bekerja kuat.
3-Orang Melayu amat mudah mempercayai berita2 palsu apatah lagi jika ia mengenali pembawa berita palsu tersebut.
4-Orang Melayu terlalu percaya kpd takdir. Dia terpilih kerana takdir telah menentukan ia akan kaya;takdir juga memilih ia akan ditipu. Tak payah bising2 jika terkena tipu.


Bentuk2 SCK

1-Pulangan lumayan dlm bentuk bulanan. Penganjur terlibat dlm perniagaan antara bangsa. Penganjur perlukan modal, tak perlu pinjam bank. Pelabur akan didaftarkan sebagai pemegang saham dan layak mendapat dividen pada setiap bulan.
2-Penganjur adalah pemegang lesen mlm. Pelabur di kehendaki menjual lot2 kedai di internet. Misal nya satu lot RM 3000. Bagi yg berjaya jual komisyen RM 300 di bayar tunai. Jika pelabur yg kemudian juga dapat menjualnya pelabur asal tetap mendapat komisyen. Begitulah seterusnya. Masing2 pelabur siang malam mencari pelabur2 baru. Penganjur senang lenang goyang kaki saja. Untuk menghalalkan mlm(lesen Multilevel Marketing) diakadkan pembelian atas belian sabun,bedak dll.
3-Pelaburan internet spt forex. Penganjur amat berpengalaman, ianya dapat memastikan pelabur tidak akan kerugian. Malah penganjur berupaya memutuskan talian antarabangsa jika pada masa kita tidur di tengah malam pasaran eropah atau US mengalami kejatuhan.
4-Pembelian dinar Iraq. Dijangka bila berakhir perang nilai ini akan meningkat dgn tinggi. Pelabur beli dan simpan. Yg hairannya money changer pun tidak pernah melihat dinar iraq yg baru ini.
5-Pelaburan konsep Al Bainah. Penganjur menawarkan pembelian misalnya set pinggan mangkuk dari italy dgn harga tunai RM 3000 kemudian membeli balik dgn harga hutang sebanyak RM 4000. Jadi pelabur bayar tunai RM 3000 dan dapat pulangan RM 4000 dlm bentuk hutang, misalnya sebulan RM 1000 selama 4 bulan.



Di mana penganjur mengiklankan penipuan mereka?

1-Akhbar2 tempatan terutama akhbar online.
2-Risalah2 di tempat awam termasuk masjid dan surau
3-Rakan dan kenalan baru atau kenalan lama
4- Keluarga terdekat

Saranan untuk menghapuskan SCK yg berleluasa sekarang ini

1-Tindakan tegas kepada akhbar yg mengiklankan
2-Tindakan tegas kpd bank yg gagal melaporkan aktiviti online deposit untuk skim cepat kaya ini kpd bank negara.Di bawah akta AMLA bank wajib mengenal pasti aktiviti perniagaan pelanggannya. Sebarang keraguan hendaklah dilapurkan kpd Bank Negara. Bank juga harus memilih untuk membuka akaun semasa 'foreign money';kerana ada penganjur yg membayar pelaburnya dalam bentuk wang USA dan UERO Dollar.
3-Kementerian perdagangan dlm negeri harus mengkaji lesen MLM yg disalah gunakan
4-Masjid, radio dan tv harus berperanan sepanjang masa mengingati akan haram dan salah akan skim cepat kaya ini.
5-Bank Negara harus membuka talian online untuk tempat aduan orang ramai.
6-Kerajaan disarankan agar mentakrifkan semula skim cepat kaya ini dgn akta yg lebih jelas. Selain dari pengambilan deposit tanpa lesen ianya harus diluaskan kpd apa saja aktiviti2 perniagaan yg meragukan. Satu badan khas wajib diwujudkan untuk menjadi tempat rujukan org ramai. Badan khas ini sebaiknya diletak dibawah bank negara kerana BNM amat berpengalaman dalam hal ini.

Akhirnya kepada mereka di luar sana ambillah peringatan bahawa tidak ada jalan singkat untuk mencapai kejayaan dalam hidup. Nabi sendiri pun terpaksa membawa dagangan dari Mekah hingga Ke Syam demi untuk mencari rezeki. Jika penganjur SCK ini benar2 tulin (genuine) mereka harus membentang penemuan mereka kpd kementerian kewangan malaysia agar kerajaan dapat melabur maka semua rakyat akan senang lenang. Jika mereka mendapat peluang perniagaan yg mudah lebih baik mereka beritahu secara rahsia kpd keluarga terdekat agar dapat kaya raya tak payah di tabur kemerata tempat risalah2 cara cepat kaya
Sumber: http://barakahprima.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment