Followers

Saturday, December 12, 2009

al-Fatihah...


al-Fatihah..... Sahabat yang sama-sama menuntut ilmu di bumi Jordan... telah kembali kerahmatullah dalam usia 35 tahun. Beliau menghembuskan nafas terakhirnya di Jordan ketika menjalankan tugas sebagai atase pendidikan di sana. Moga Allah merahmati dan mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Takziah untuk keluarga beliau. Ikuti nukilan tentang Ustaz Arman dari saifulislam.com : http://saifulislam.com/?p=7232
Kisah Ustaz Arman yang jatuh sakit diceritakan oleh Ustaz Redzuan Khalil sahabat seperjuangan yang menuntut di Jordan dan kini menyambung Ph.D juga di Jordan:
Kisah bermula pada hari pertama menyambut Aidil Adha (26hb Nov, 2009) di Amman. Kami tidak menyertai program di sana kerana tinggal di Irbid. Malah di Irbid juga terdapat beberapa program yang kami turut serta. Pada hari Jumaat raya pertama, Pengarah MSD membuat rumah terbuka, ust Arman sekeluarga juga memenuhi jemputan. Tanda2 dia akan diserang strok telah mula kelihatan apabila disedari oleh Pengarah sendiri di mana tangan dan kaki sebelah kanan mulai kelihatan lemah. Walau bagaimanapun Arman tetap menggagahinya juga, malah Arman tetap juga bercadang untuk membuat rumah terbuka pada hari berikutnya iaitu hari Sabtu (27hb, Nov 2009)..

Pengarah menasihatkan agar Arman merujuk pihak doktor di hospital. Pagi Sabtu walaupun sibuk untuk menyiapkan menu hidangan untuk santapan tetamu Arman akur dan pergi merujuk doktor berkenaan perubahan fizikal yang berlaku. Tidak pula dimaklumkan apakah nasihat doktor kepada Arman ketika itu.

Selepas pulang dari hospital, tetamu mulai sibuk memenuhi rumah atas jemputan. Arman melayan para tetamu seperti biasa walaupun bimbang dengan perubahan kecergasan yang semakin lemah mula dirasakannya. Pada malam Ahad beliau semakin tidak bermaya dan hanya terlantar di atas katil. Malah terpaksa dipapah apabila ingin ke tandas. Dalam keadaan menahan sakit, Arman sempat berpesan kepada anak2 seramai 4 orang agar sentiasa berkelakuan baik dan menjaga Ummi dengan sebaiknya sekiranya ajal menjemput.

Atas bantuan beberapa orang pelajar kebetulan berada di rumah, Arman di dalam situasi kritikal diusung ke ambulan yang dipanggil datang ke rumah. Dia dimasukkan ke hospital pada pagi Selasa 1hb Dis. Pada hari berikutnya iaitu pada hari Rabu, beliau terus koma.

Merujuk kepada MRI, pihak doktor mendapati terdapat dua bahagian ketulan darah beku tersumbat di otak yang menyebabkan Arman koma sepenuhnya. tersumbat di 2 bhgn otak kanan dan kiri. otak kanan yang rosak teruk, membengkak. bila tersumbat, nerve pecah dan darah masuk ke ruang otak dan berlaku pembekuan.
Walau bagaimanapun, semangat Arman untuk hidup masih kuat, sekalipun beliau bergantung kepada mesin pernafasan. Doktor telah menghentikan pemberian ubat sementara waktu kerana Arman sering mengalami kekejangan. Oleh itu, setakat ini hanya ubat tidur diberikan agar Arman dapat berehat dengan tenang.

Hanya doa dari semua buat Arman mampu mengubah keadaan. Berbagai program dilakukan oleh para pelajar di Jordan sama ada secara rasmi mahu pun tidak rasmi mendoakan Arman melalui sembahyang hajat yang diadakan.
Namun, Allah lebih menyayanginya.... beliau telah dijemput oleh Allah untuk mengadapNya.... Beliau menemui ajal secara rasmi pada jam 12 mlm (waktu Jordan) mlm Sabtu. al-Fatihah.

2 comments:

  1. Takziah kepada keluarga arwah dan semoga tabah menghadapi ujian Allah s.w.t.Al Fatihah..

    ReplyDelete
  2. Kalau sudah namanya ajal ye..
    kehendak Allah..

    ReplyDelete