Followers

Tuesday, July 22, 2008

Dilema Anak Angkat


Pada jam 8.30 pagi ini 22 Julai 2008... Insya allah saya akan membincangkan tajuk Dilema anak angkat di TV 1 bersama hos Us Irwan Johari. Bagi mereka yang belum dikurniai rezeki cahayamata walau setelah berkahwin dalam tempoh yang lama sudah tentu berada dalam dilema sama ada mengambil anak angkat atau pun tidak. Saya terbaca keluhan seorang isteri dalam salah sebuah laman web:

"saya skrg tgh dlm dilema.. sy da berkahwin selama 4 thn tp sampai skrg masih belum ade harapan utk mengandung anak sendiri... da pegi cek, semuanya ok.. takde ape masalah.. cuma mungkin belum ade rezeki.. tapi, sy rasa anda semua pun tahu ape yg sy rasakan skrg ni.. sunyi... jadi sy dan suami bercadang utk mengambil anak angkat... sebagai penyeri dlm rumah tangga kami..."

Ajaran Islam tidak pernah melarang untuk mengambil anak angkat apatah lagi sekiranya ia adalah bertujuan untuk menolong sesama manusia dengan mengambil anak yatim umpamanya atau sesiapa sahaja untuk dipelihara dan dicurahkan kasih sayang serta menanggung segala perbelanjaan, pendidikan dan keperluan hidupnya. Namun sesuatu yang perlu diberi perhatian ialah haram menasabkan anak angkat kepada ayah angkat dengan di 'bin' atau di 'binti'kan kepadanya. Dalilnya ialah firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 4-5 yang bermaksud: "Dan dia tidak menjadikan anak-anak angkat kamu sebagai anak kamu sendiri , yang tersebut itu hanyalah perkataan kamu dengan mulut kamu sahaja… Panggillah anak-anak angkat itu dengan berbinkan kepada bapa mereka sendiri; cara itulah yang lebih adil di sisi Allah"

No comments:

Post a Comment