Followers

Thursday, July 16, 2009

Asal Usul Pulau Pinang


Oleh : Dr Suhaila

Dalam ceramah anjuran SEFSI, USM semalam, Prof Ahmad Murad Merican menjelaskan bahawa sebenarnya Pulau Pinang bukanlah dibuka oleh Francis Light. Orang yang bertanggungjawab membuka Pulau Pinang atau nama asalnya Tanjung Penaga ialah Tok Jenaton yang berasal dari Pagar Ruyong. Rupanya fakta sejarah yang kita pelajari selama ini tentang sejarah Pulau Pinang adalah menyeleweng dari fakta sebenar.

Tok Jenaton pernah datang mengadap Sultan Kedah bersama dengan para pengikutnya yang terdiri dari kalangan orang Batak dengan membawa bersamanya hadiah naskah al-Quran tulisan tangan. Maka dengan itu, Sultan Kedah telah menghadiahkannya sebuah kawasan di sekitar Minden, Pulau Pinang. Kubur Tok Jenaton juga masih ada di Minden ketika ini.

Penyimpangan fakta sejarah yang dimuatkan dalam buku-buku teks sudah barang tentu merupakan akibat daripada sejarah yang dinilai dan hanya dilihat dari perspektif bangsa yang menjajah itu sahaja. Bukan sekadar menjajah tanahair, malah mereka juga turut cuba menjajah minda penduduknya. Mereka cuba memperlihatkan peranan mereka sebagai pencetus tamadun orang lain. Namun pada hakikatnya, sejak sebelum kedatangan kuasa penjajah itu, penduduk di Pulau Pinang (Tanjung Penaga) ini sudah mempunyai tamadun yang tersendiri, dan telah bertapak kukuh dengan bersendikan agama Islam.

Terdapat banyak orang Arab yang datang menetap di Tanjung Penaga. Malah di katakan Masjid Batu Uban telah wujud sekian lamanya serta berperanan penting menyebarkan syiar Islam. Batu Uban juga dikatakan sebagai Daerah Ulama di mana terdapat ramai ulama Islam yang tinggal menetap di situ.

Menariknya sejarah Pulau Pinang jika dikaji dengan teliti, berlandaskan fakta sebenar.

No comments:

Post a Comment