Followers

Friday, February 25, 2011

Keliru


Semalam ketika sesi soal-jawab selepas selesai kuliah tafsir, para jemaah melahirkan rasa 'keliru' dengan beberapa persoalan hukum.Kata mereka, kekeliruan ini timbul hasil daripada pandangan yang pelbagai datang dari 'ustaz' dan 'ustazah'. Antaranya ialah ada 'ustazah' yang mengatakan bahawa kalau tertinggal tahiyyat awal dan tidak sujud sahwi, maka batallah solat seseorang itu. Pelik juga dengan 'ilmu' yang diberikan oleh 'ustazah' itu. Takkan dia masih tak boleh nak bezakan sama ada tahiyyat awal itu sunat atau wajib? Persoalannya di sini, apakah 'ustazah' itu masih tak mahir dalam hukum-hakam solat atau jemaah tersilap dengar? wallahu'alam.

Kata jemaah lagi, ada 'ustaz' yang mengatakan bahawa orang bukan Islam tidak boleh masuk masjid sebab berhadas besar dan mencemar kesucian masjid. Tidakkah 'ustaz' ini membaca sirah nabi SAW yang berdakwah kepada orang bukan Islam dalam Masjid Nabawi dalam keadaan semua orang bukan Islam itu berhadas besar belaka. Apakah 'ustaz' itu menyampaikan ilmu berdasarkan pengetahuan atau pakai lojik sahaja? Atau apakah jemaah tersilap dengar? wallahu'alam.

Menyampaikan ilmu adalah satu amanah. Justeru, ilmu hendaklah disampaikan dengan benar dan bertanggung jawab. Sekiranya tidak pasti terhadap sesuatu jawapan, maka tidak seharusnya malu untuk menyatakan 'saya tak tahu', atau 'saya tak pasti', atau 'saya akan beri jawapan kemudian'. Sedangkan Imam Malik ketika ditanya 40 soalan, beliau hanya menjawab 4 soalan sahaja, yang selebihnya beliau menyatakan 'La Adri' (aku tak tahu). Hal ini menunjukkan Imam Malik begitu berhati-hati dalam memberikan sesuatu jawapan atau sesuatu hukum menganai ajaran Islam kerana ia merupakan satu amanah. Tapi, malangnya contoh daripada Imam Malik ini tidak diteladani, lalu asalkan ada soalan mesti ada jawapan walau jawapan tersebut tersasar daripada kebenaran.

Contohnya, ada 'ustaz popular' ketika ditanya tentang apakah beza antara 'kafirun' dan 'kafirin', lalu beliau menjawab bahawa yang satu masuk neraka selamanya dan satu lagi masuk neraka hanya sementara sahaja. Asalkan orang bertanya terus menjawab hingga jawapan beliau itu jelas menunjukkan bahawa beliau langsung tidak menguasai Bahasa Arab. Sedangkan beza kedua-dua perkataan tersebut hanyalah dari sudut nahu Arab sahaja.

Begitu juga ada 'ustaz' yang menyarankan kepada wanita yang kematian suami tidak berkahwin lain kerana kalau berkahwin lain, maka dia tidak akan dapat berjumpa dengan suami di akhirat kelak. Katanya lagi, sekiranya wanita itu tidak ada sesiapa yang nak menanggung nafkah makan pakai, maka barulah ada kewajaran kahwin, tetapi kalau wanita itu dah mempunyai pendapatan sendiri maka tak wajar kahwin. Mengapa 'fatwa' seumpama ini dikeluarkan? Tidak terfikirkah bahawa wanita tersebut bukan sekadar berhajat kepada nafkah zahir, tetapi secara fitrahnya dia juga perlukan nafkah batin, apatah lagi kalau wanita tersebut masih berusia muda ketika suaminya meninggal dunia. Apakah benar wanita yang berkahwin lain selepas kematian suami tidak boleh lagi bersama suaminya di akhirat kelak? Secara ringkasnya, dalam hal ini ada 3 pendapat; 1.Wanita itu akan kembali kepada suami yang terbaik akhlaknya ketika bersamanya di dunia, 2. Ia akan kembali kepada suami yang terakhir, 3. Ia akan diberi hak oleh Allah untuk memilih mana satu dari mereka. Sesuatu yang penting harus diingati bahawa walau apa pun pilihan wanita itu, kalau dia dikurnikan untuk berada dalam syurga, maka segala pilihannya indah belaka kerana tidak ada kekecewaan, kemurungan , dan kesusahan ketika berada dalam syurga, sebaliknya semuanya seronok belaka.

Sehubungan dengan itu, untuk mencari penyelesaian terhadap isu 'keliru' ini, dinasihatkan agar kita belajar kepada ramai ustaz dan ustazah, jangan tertumpu kepada satu ustaz / ustazah sahaja. Jangan berfikir bahawa 'ustaz popular' itulah yang terbaik dan paling alim.... sedangkan lihatlah pada ilmu yang disampaikan. Setiap ilmu yang disampaikan hendaklah disertai hujah daripada al-Quran, Sunnah, Ijmak, mahu pun pandangan para ulama' agar dapat menghindarkan daripada sebarang kekeliruan

Tuesday, February 15, 2011

Mengenali Perawakan Rasulullah


Oleh: Ustaz Shauqi

Saban tahun majlis sambutan maulidurrasul biasanya akan disambut dengan begitu meriah dengan selawat ke atas nabi secara beramai-ramai, majlis berzanji, mengadakan jamuan makan dan sebagainya. Namun, secara sedar atau pun tidak, di sebalik kehangatan sambutan tersebut, berapa ramaikah yang benar-benar mengenali Rasulullah? Berapa ramaikah juga yang memahami isi kandungan berzanji yang dialunkan dengan begitu merdu yang menceritakan tentang kehidupan nabi itu? Sedangkan umat Islam mengetahui bahawa dengan kelahiran Rasulullah ke atas dunia ini, ia membawa sejuta rahmat kepada umat manusia keseluruhannya. Allah s.w.t sendiri telah menyatakan dalam al-Quran Surah al-Anbiya’ ayat 107 yang bermaksud: ‘Tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam’.

Sesuatu yang tidak diragukan lagi bahawa Rasulullah s.a.w. telah diutus untuk memimpin ummah. Baginda merupakan contoh terbaik yang bersifat universal iaitu keseluruhan hidup Junjungan dapat dijadikan ikutan dan contoh di sepanjang zaman. Dalam hal ini, Allah s.w.t telah menyatakan dalam al-Quran, Surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud : ‘Sesungguhnya pada (diri) Rasulullah itu menjadi contoh yang paling baik untuk (menjadi ikutan) kamu’. Rasulullah s.a.w. adalah merupakan pemimpin ummah yang boleh diikuti dan dicontohi dalam segenap kehidupan; peribadi yang luhur dan murni, seorang manusia yang sentiasa menyeru kepada jalan Allah dengan penuh hikmah, seorang ketua negara yang mendayung bahtera pemerintahan dengan amanah dan cekap, seorang suami mithali, seorang bapa yang bijak menyempurnakan tanggungjawab terhadap anak, seorang sahabat yang setia, seorang jiran yang memahami jirannya, dan lain-lain lagi. Jelasnya, kepemimpinan Rasulullah terserlah dalam seluruh kehidupan baginda.

Di samping memiliki akhlak dan keperibadian yang tinggi, Rasulullah saw juga merupakan seorang insan yang mempunyai perawakan yang menarik dan cantik. Walaupun rupa paras bukanlah menjadi suatu tuntutan untuk diikuti dan diteladani kerana ia merupakan anugerah Allah swt secara khusus kepada setiap makhlukNya, namun apabila dapat mengenali perawakan seseorang, maka akan bertambah rasa kasih dan dekat padanya. Justeru, pepatah Melayu telah menyatakan 'Tak kenal, maka tak cinta'.

Mengenali perawakan Rasulullah juga akan menghindarkan diri daripada tertipu dengan mainan dan tipu daya syaitan. Pernahkah kita mendengar ada orang berkata bahawa dia bermimpi bertemu Rasulullah? Memang bermimpi bertemu dengan Rasulullah merupakan sesuatu yang istimewa. Menurut para ulama', terdapat tiga kategori bagi mimpi iaitu:

  1. Mimpi baik daripada Allah
  2. Mimpi buruk daripada syaitan
  3. Mimpi yang terjadi hasil fikiran yang menghantui diri mengenai sesuatu perkara.

Bermimpi bertemu Rasulullah termasuk dalam kategori yang pertama iaitu mimpi baik daripada Allah. Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud: Sesiapa yang melihatku di dalam mimpi, maka sesungguhnya benarlah dia melihat diriku kerana syaitan tidak dapat menyerupaiku'.

Namun, sesuatu yang harus diberi perhatian ialah walaupun syaitan tidak boleh menyerupai Rasulullah, tetapi ia boleh menyerupai manusia lain seperti Abu Jahal, Abu Lahab dan sebagainya, dan mendakwa sebagai Rasulullah. Justeru, untuk mengatasi masalah ditipu dan diperdaya oleh syaitan, maka umat Islam perlu mengenali perawakan dan rupa bentuk Rasulullah saw.

Imam Abu 'Isa Muhammad Ibn Isa al-Tirmidhi telah menyatakan bahawa adalah di luar kemampuan manusia untuk melukis gambaran mengenai rupa bentuk Rasulullah saw. Namun begitu, para sahabat yang amat kasih dan cinta kepada Rasulullah telah sedaya upaya menggambarkan kepada kita tentang perawakan Rasulullah saw ini. Imam al-Qurtubi menyatakan bahawa keseluruhan kekacakan Rasulullah tidaklah dizahirkan, sekiranya dizahirkan manusia tidak dapat menoleh sedikit pandangan pun ke arah baginda.

Telah dinyatakan dalam kitab al-Syifa Bita'rif Huquq al-Mustafa oleh al-Qadi 'Iyad al-Andalusi bahawa terdapat hadis-hadis dan athar-athar sahih yang banyak didatangkan oleh para sahabat tentang perawakan nabi saw. Antara sahabat yang menceritakan tentang rupa bentuk Rasulullah ialah Ali Bin Abu Talib, Anas Bin Malik, Abu Hurairah, al-Barra' Bin 'Azib, Aisyah Ummul mukminin, Ibnu Abbas, Abu Tufail dan lain-lain lagi. Antara gambaran Rasulullah yang telah dinyatakan oleh para sahabat ialah kulitnya yang putih, mata yang cantik, rambut yang lebat, wajah yang bersinar, bulu kening halus memanjang hingga ke penghujung mata, hidung yang mancung, janggut yang tebal hingga ke dada, dada yang bidang, sederhana tinggi iaitu tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah, apabila bercakap seolah-olah cahaya keluar dari gigi baginda dan lain-lain lagi (Sila rujuk kitab al-Syifa oleh al-Qadi 'Iyad, 1986, cetakan Dar al-Faiha', Amman, juzuk 1 halaman 147-149).

Al-Barra' Bin 'Azib berkata bahawa beliau tidak pernah melihat sesiapa yang terlebih tampan daripada Rasulullah saw. Jabir pula telah meriwayatkan bahawa pada suatu ketika semasa malam bulan purnama terang-benderang, beliau melihat kepada wajah Rasulullah dan juga melihat ke arah bulan, dan mengikut pandangannya wajah Rasulullah terlebih cantik dan berseri daripada bulan dan cahayanya.

Anas pernah berkata bahawa: 'Rasulullah saw tidaklah tersangat tinggi dan tidak juga tersangat rendah, dan warna wajah Rasulullah tidaklah terlalu putih seumpama air kapur dan tidak pula pucat pudar (warna kulit putih kemerahan), rambut Rasulullah tidaklah terlalu lurus dan tidak pula terlalu kerinting (rambut ikal mayang)….dan uban yang ada pada rambut dan janggutnya tidak melebihi dua puluh helai'.

Manakala Saidina Ali pula ketika menceritakan perawakan Rasulullah saw, beliau berkata: 'Rasulullah tidaklah tersangat tinggi dan tidak juga tersangat rendah tetapi memiliki tubuh badan sederhana, rambut baginda tidak terlampau lurus dan tidak juga terlampau berketak-ketak tetapi berkeadaan berombak (ikal). Badannya tidak gemuk. Wajahnya tidak bulat tetapi bujur. Warna wajah Rasulullah putih dengan sedikit kemerah-merahan. Matanya tersangat hitam dan bulu keningnya panjang. Tulang-tulang sendi di badannya tebal (besar)- (pergelangan tangan, siku, lutut). Bahagian di antara kedua-dua bahu dipenuhi daging-daging (berisi). Badan Rasulullah tidak berbulu di seluruh tubuh badan, walau bagaimanapun terdapat suatu garisan bulu daripada dada terus ke pusat. Tangannya yang mulia penuh dengan isi-isi daging. Apabila Rasulullah berjalan, baginda akan melangkah ke hadapan dengan kukuhnya, seoalah-olah baginda berjalan menuruni tanah curam, iaitu menuruni dari tempat yang tinggi ke tempat yang rendah. Apabila baginda menumpukan perhatian kepada seseorang, baginda melakukannya dengan seluruh jasadnya (memusingkan seluruh tubuh dan menoleh mukanya). Di antara dua bahunya terdapat tanda kenabian. Pangkat kenabian berakhir padanya. Baginda terlebih dermawan daripada segala makhluk dan paling dipercayai percakapannya dan terlebih lembut hatinya daripada semua manusia. Baginda adalah daripada golongan keluarga yang paling mulia'. (Sila rujuk kitab Insan Teladan Sepanjang Zaman oleh Mufti Ahmed Ibrahim Bemat, 1996, cetakan Dar al-Nu'man, halaman 10-11).

Kitab-kitab sirah juga menggambarkan Rasulullah sebagai insan yang paras mukanya manis dan indah, tidak terlampau tinggi, juga tidak pendek, dengan bentuk kepala yang besar, berambut hitam antara keriting dan lurus. Dahinya lebar dan rata di atas sepasang alis yang lengkung lebat dan bertaut, sepasang matanya lebar dan hitam, di tepi-tepi putih matanya agak kemerah-merahan, tampak lebih menarik dan kuat, pandangan matanya tajam, dengan bulu-mata yang hitam pekat. Hidungnya halus dan merata dengan barisan gigi yang bercelah-celah. Jambangnya lebar sekali, berleher panjang dan indah. Dadanya lebar dengan kedua bahu yang bidang. Warna kulitnya terang dan jernih dengan kedua telapak tangan dan kakinya yang tebal. Bila berjalan badannya agak condong ke depan, melangkah cepat-cepat dan pasti. Air mukanya membayangkan renungan dan penuh fikiran, pandangan matanya menunjukkan kewibawaan, membuat orang patuh kepadanya.

Ringkasnya perawakan Rasulullah adalah seperti yang berikut:

  • Seorang yang kacak.
  • Rasulullah saw jauh lebih cantik daripada sinaran bulan, Rasulullah saw juga seumpama matahari yang bersinar.
  • Apabila Rasulullah saw berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama . Kali pertama memandangnya, sudah tentu akan terpesona
  • Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat. Wajahnya seperti bulan purnama
  • Dahi Baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya. Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
  • Mata Baginda hitam dengan bulu mata yang panjang. Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya.
  • Hidungnya agak mancung
  • Mulut baginda sederhana luas dan cantik
  • Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan. Apabila berkata-kata cahaya kelihatan memancar dari giginya
  • Janggutnya penuh dan tebal menawan
  • Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca. Warna lehernya putih seperti perak yang sangat indah.
  • Kepalanya besar tapi elok bentuknya
  • Rambutnya sedikit ikal. Rambutnya tebal sehingga kadang-kala menyentuh pangkal telinga dan kadang-kala mencecah bahu, namun ia disisir rapi. Rambutnya juga terbelah di tengah
  • Di tubuhnya tidak banyak bulu kecuali satu garisan bulu menganjur dari dada ke pusat
  • Dadanya bidang dan selaras dengan perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih daripada biasa. Kedudukan kedua-dua bahunya adalah seimbang.
  • Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya , jarinya juga besar dan tersusun dengan cantik. Tapak tangan Rasulullah saw amat lembut
  • Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
  • Kakinya berisi, di tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air. Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
  • Warna kulitnya tidak putih seperti kapur atau coklat tapi campuran antara coklat dan putih. Warna putihnya lebih banyak. Warna kulit Baginda putih kemerah-merahan.
  • Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh
  • Badannya tidak gemuk. Perutnya tidak buncit
  • Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak. Namun begitu, badannya cenderung kepada tinggi. Semasa berada di kalangan orang ramai, baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka
  • Sekalipun baginda miskin dan lapar tapi tubuhnya lebih gagah dan sihat daripada orang yang cukup makan.

Sambutan Maulidurrasul


Oleh: Ustaz Shauqi

Masa berlalu dirasakan begitu pantas sekali, sedar tak sedar kita sudah berada pada bulan Rabiulawal 1432 Hijrah. Apabila kita berada pada bulan ini, sudah pasti ingatan kita singgah pada Rasulullah saw. Ini kerana, tanggal 12 Rabiulawal (atau 9 Rabiulawal menurut al-Mubarakfuri dalam al-Rahiq al-Makhtum) Tahun Gajah bersamaan 20 April 571 Masihi, junjungan nabi kita Muhammad saw lahir ke bumi dan seterusnya membawa sejuta rahmat kepada sekalian alam. Allah s.w.t sendiri telah menyatakan dalam al-Quran Surah al-Anbiya’ ayat 107 yang bermaksud: ‘Tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam’.

Apabila tibanya bulan Rabiulawal khususnya pada hari ini (12 Rabiulawal), masyarakat Islam di Malaysia sekali lagi mengadakan sambutan Maulidurrasul sama ada diadakan di peringkat kampung, daerah, negeri mahu pun di peringkat kebangsaan. Sambutan maulidurrasul ini sudah menjadi acara tahunan yang pasti disambut apabila tibanya bulan Rabiulawal. Majlis sambutan maulidurrasul biasanya disambut dengan begitu meriah bermula dengan perarakan, selawat ke atas nabi secara beramai-ramai, majlis berzanji, mengadakan jamuan makan dan sebagainya. Namun, secara sedar atau pun tidak, di sebalik kehangatan sambutan tersebut, berapa ramaikah yang menghayati dan mengamalkan sunnah nabi yang merupakan suatu kemestian bagi setiap individu muslim?, atau apakah sambutan yang diraikan saban tahun itu hanyalah sebagai majlis untuk keramaian semata-mata?.

Sesuatu yang lebih malang lagi apabila masyarakat Islam yang menyambut maulidurrasul itu hanyalah sekadar bersuka-suka dengan sambutan dan kemeriahannya sahaja. Oleh yang demikian, ramai di kalangan umat Islam yang sehingga sekarang pun masih tidak mengetahui dan mendalami sunnah nabi saw. Alangkah ruginya apabila sambutan yang menelan belanja ribuan ringgit, tetapi tidak mendatangkan hasil yang memberangsangkan dalam mengubah cara hidup umat Islam ke arah yang sebenar-benarnya. Saban tahun maulidurrasul disambut, tetapi pegangan agama tetap longgar. Bahkan ada di antara pemuda dan pemudi yang menyambut maulidurrasul pada siangnya, manakala pada malamnya pula disusuli dengan hiburan yang melampau dan melalaikan. Akhirnya selawat yang didendangkan pada siang harinya itu akan ditinggalkan sebagai suatu kenangan sahaja.

Ini bukanlah bermakna sambutan maulidurrasul yang diadakan itu tidak mendatangkan sebarang kebaikan, tetapi anjakan paradigma sewajarnya wujud agar umat Islam tidak sekadar beretorik dengan memuji dan berselawat kepada Rasulullah, namun apa yang lebih penting daripada itu ialah usaha untuk mengaplikasikan kehidupan nabi dalam kehidupan umat Islam hari ini. Apatah lagi apabila kita melihat dunia Islam pada hari ini semakin gawat dengan pelbagai masalah, justeru usaha yang bersungguh-sungguh perlu digembleng bersama agar dapat mengembalikan kecemerlangan dan kegemilangan Islam. Cara yang terbaik untuk merealisasikan perkara ini ialah dengan mencontohi Rasulullah dalam segenap kehidupan kita. Baginda merupakan contoh terbaik yang bersifat universal iaitu keseluruhan hidup Baginda dapat dijadikan ikutan dan contoh di sepanjang zaman. Dalam hal ini, Allah s.w.t telah menyatakan dalam al-Quran, Surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud : ‘Sesungguhnya pada (diri) Rasulullah itu menjadi contoh yang paling baik untuk (menjadi ikutan) kamu’. Ibn Kathir ketika mentafsirkan ayat ini menjelaskan bahawa Baginda Rasulullah s.a.w dapat diteladani di dalam aspek-aspek berikut:

* Dalam perkataannya: Baginda menjadi ikutan sebagai insan yang berbicara sesuatu dari hati nuraninya yang ikhlas. Baginda tidak berbicara dan berkata sesuatu yang tidak diperlukan, apa lagi yang sia-sia. Baginda berbicara sesuatu yang mempunyai hubungan dengan kepentingan umat dengan bahasa komunikatif yang mudah difahami. Baginda sentiasa jujur dan benar, sehingga Baginda berpesan bahawa sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat hendaklah bercakap yang baik, atau diam sahaja.

* Dalam tindakan dan perbuatannya: Baginda sentiasa menyesuaikan perbuatannya dengan pengucapannya. Ketika Baginda meminta orang lain berbuat baik, maka Bagindalah yang terlebih dahulu melakukannya. Dalam banyak hal Baginda melakukan sesuatu sebelum meminta orang lain melakukannya seperti perbuatan solat iaitu ketika Baginda bersabda ''Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat.''

Keadaan songsang yang berlaku dalam masyarakat mesti diubah agar ia berada pada paksi yang benar dan lurus. Setiap individu muslim sewajarnya menjadikan Rasulullah sebagai ‘role model’ dalam kehidupan mereka serta berbangga dengan peraturan dan sistem Islam. Orang yang diredhai dan diberi keberkatan oleh Allah dalam hidupnya ialah mereka yang mengamalkan cara hidup Islam. Benarlah kata Saidina ‘Umar Bin al-Khattab: “Kita adalah satu kaum (golongan) yang dimuliakan Allah sekiranya kita berpegang kepada Islam’. Cuba kita renung di seluruh dunia hari ini, apa yang terjadi kepada umat Islam? Adakah mereka dipandang mulia?. Berdasarkan kata-kata Saidina Umar ini, jelaslah bahawa umat Islam akan dilanda kehinaan, kemunduran dan sebagainya sekiranya mereka masih menjadikan budaya, sistem dan ideologi yang bercanggah dengan Islam sebagai panduan dalam kehidupan mereka. Kalau setiap nikmat yang kita kecapi sewajarnya dikenang dan disyukuri, maka sebesar-besar nikmat yang wajib kita syukuri adalah nikmat mendapat hidayah beragama Islam, agama yang sempurna, lengkap dan mencakupi semua bidang kehidupan manusia sama ada dari segi aqidah mahupun syariah.

Marilah sama-sama pada tahun ini kita melakukan perubahan yang ketara apabila menyambut maulidurrasul dengan tekad untuik menjadikan nabi sebagai 'role model', dan seterusnya menjunjung sunnah yang dibawa oleh nabi sebagai manifestasi perhambaan yang sebenar-benarnya kepada Allah. Sesungguhnya hanya perlaksanaan Islam secara keseluruhan dalam diri, masyarakat dan negara sahaja yang dapat menyelamatkan Islam dan umatnya daripada cengkaman musuh-musuh Islam yang sentiasa bersedia untuk meratah umat Islam walau di mana sahaja mereka berada.

Antara perkara penting yang perlu dilakukan bagi menzahirkan kasih sayang kita terhadap Rasulullah saw sempena sambutan maulidurrasul kali ini ialah dengan mengambil tauladan daripada kehidupan Rasulullah s.a.w dalam semua keadaan, tauladan sebagai pemimpin, bapa, suami, jiran, sahabat, dan sebagainya. Jadikan contoh kehidupan Rasulullah sebagai prinsip hidup kita sesuai dengan yang diarahkan oleh Allah kepada kita. Oleh itu, setiap individu Muslim mestilah mengetahui riwayat hidup, pengajaran, tunjuk ajar serta kepimpinan baginda.

Di samping itu, kunci kejayaan Rasulullah dalam membawa kecemerlangan Islam ialah kunci kejayaan yang bersifat sejagat, universal dan menjadi panduan bagi masyarakat Islam dan bukan Islam buat selama-lamanya. Rahsia dan kunci kejayaan Baginda dapatlah dirumuskan sebagai berikut:

* Keperibadian yang unggul

* Akhlak dan perwatakan yang terpuji

* Pembicaraan dan perkataan yang selari dengan perbuatan

* Mempunyai sifat bijaksana dan berhikmah dalam setiap tindakan.

Moga sambutan maulidurrasul yang disambut pada tahun ini menjadi suatu sambutan yang bermakna dalam kehidupan kita sebagai muslim. Hayatilah Islam yang berpaksikan kepada al-Quran dan Sunnah sebagai pegangan yang utuh dalam kehidupan demi kecemerlangan dunia dan akhirat. Sebagaimana pesanan nabi dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya: iaitu Kitab Allah dan sunnah Rasulullah s.a.w.”

Thursday, February 3, 2011

Berita Dari Bangkok


Sekarang sedang berlangsung Conference on "The Role of The Asean Masjid Through Sustainable Social Development". Ia diadakan di Golden Jubilee Islamic Affairs National Administration Centre, Bangkok, Thailand. Seminar ini bermula pada 2 Feb 2011 dan akan berakhir pada 4 Feb 2011. Seminar ini telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Thailand Mr. Abhisit Vejjajiva. Mereka yang terlibat dalam penganjuran seminar ini ialah Sheikhul Islam Office, Thailand, Ministry of Foreign Affairs of Thailand, The Office of Islamic Affairs Committee of Bangkok Metropolis, The Organizing Committee of al Maolidin al-Nabawi Celebration of Thailand, International Forum of Masjid for Integrity, Solidarity and Prosperity (FORSIMAS), Association of South East Asian Nations (ASEAN), and Foundation of Islamic Centre of Thailand.


Delegasi Malaysia seramai lebih kurang 20 orang diketuai oleh DATO' HJ WAN MOHAMAD BIN DATO' SHEIKH ABD AZIZ Ketua Pengarah JAKIM. Delegasi teramai ialah dari Indonesia seramai 36 orang. Selain itu, Cambodia menghantar wakil seramai 8 orang, Filipina 3 orang dan beberapa peserta dari Myanmar, Vietnam dan Singapura.


Walaupun Islam merupakan agama minoriti di Thailand, namun ia mempunyai sebanyak 4 ribu buah masjid. Di Bangkok sahaja terdapat sebanyak 185 buah masjid. Daripada jumlah tersebut, 110 daripadanya mengendalikan sekolah untuk para pelajar yang dioperasi sepenuhnya oleh pihak masjid. Thailand juga mempunyai Bank Islam yang ditubuhkan kira-kira 7 tahun lalu dan kini mempunyai sebanyak 26 cawangan.



Lawatan ke Islamic Bank of Thailand (i Bank)