Followers

Saturday, August 30, 2008

Kemerdekaan - Bebas daripada jahiliah



Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)

JALUR gemilang mulai dikibar tanda kebanggaan rakyat Malaysia menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-51. Merdeka bererti bebas, bebas daripada penjajahan barat dan bebas daripada ideologi mereka. Dan yang lebih penting ialah bebas daripada `jahiliah'. Sambutan kemerdekaan tidak bermakna sekiranya rakyat umumnya, dan umat Islam khususnya tidak mempunyai semangat dan keazaman untuk mempertahankan negara daripada sebarang pencerobohan sama ada yang melibatkan pencerobohan mental atau fizikal.

Tanggungjawab mempertahankan negara adalah tanggungjawab semua. Ia tidak terhad kepada askar dan tentera sahaja. Sebaliknya, setiap warga sewajarnya dapat bersama-sama menggembleng tenaga mempastikan agar rakyat dan negara dapat hidup dalam keadaan aman sentosa. Apatah lagi pada hari ini, dunia yang dilihat begitu mudah bergolak menyebabkan setiap orang mesti berwaspada. Kita pernah menyaksikan tentera penceroboh Amerika Syarikat dan sekutunya dengan begitu kejam menyerang Iraq dan rakyatnya yang tidak berdosa. Sebelum itu, rakyat Afghanistan diganyang dengan sewenang-wenangnya. Apabila melihat kepada senario ini, kita sewajarnya menginsafi diri dan berusaha membuat persediaan untuk mempertahankan tanah air daripada sebarang ancaman yang boleh menggugat keamanan negara.

Maruah bangsa wajib dibela dan kesejahteraan negara perlu dipertahankan. Bagi mereka yang mempunyai semangat kepahlawanan tidak sanggup membiarkan negara terjajah kerana ia akan menjatuhkan maruah agama, bangsa dan negara yang tercinta. Semangat jihad dan kepahlawanan perlu ditanam di dalam setiap jiwa dan sanubari umat Islam agar perasaan sayangkan negara dan tanah air sentiasa membara. Berjihad untuk mempertahankan negara merupakan sifat yang mulia dan disanjung tinggi di sisi Allah. Firman Allah bermaksud: Tidaklah sama (keadaan) orang yang duduk (tidak berperang) dari kalangan orang yang beriman dengan orang yang berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwa mereka. Allah melebihkan orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang yang tinggal duduk dengan satu darjat (kelebihan). (An-Nisa': 95).

Ayat al-Quran tersebut memberi semangat kepada setiap umat Islam agar lebih berani berkorban dan yakin dengan janji-janji Allah. Mereka yang menegakkan keadilan, mempertahankan kesucian agama dan kedaulatan negara adalah berjihad di jalan Allah. Jika agama Islam dan negara diceroboh, maka menjadi kewajipan setiap individu mempertahankannya.

Untuk mempertahankan negara, kita mesti mempunyai kekuatan mental dan fizikal. Selain daripada memiliki kelengkapan pertahanan perlu juga kepada kerohanian yang mantap berteraskan sifat mahmudah dan keimanan kepada Allah, umpamanya melaksanakan segala perintah Allah, meninggalkan segala larangan-Nya, berdisiplin, amanah, jujur ikhlas dan sebagainya. Atas dasar inilah kedaulatan dapat dikekalkan dan akidah umat Islam terpelihara dan sentiasa berada dalam pemeliharaan Allah.

Oleh itu sebagai warga yang inginkan agama dan negara terpelihara maka kita perlu berganding bahu bersatu padu, bekerjasama dan membina ciri-ciri kepahlawanan dalam setiap diri. Umat Islam perlu mempunyai semangat dan ketahanan untuk mempertahankan negara. Negara tidak akan maju dan selamat sekiranya golongan muda dan tua berada dalam keadaan lemah. Generasi muda masa kini perlu dibina supaya mempunyai sifat-sifat kepahlawanan yang berkualiti. Negara juga akan menjadi lemah apabila budaya hedonisme dan hiburan yang keterlaluan menjadi amalan apatah lagi semasa menyambut perayaan ulangtahun kemerdekaan negara.

Setiap individu perlu menyumbangkan peranan masing-masing dalam mempertahankan keharmonian negara. Ketahanan negara akan tercapai apabila kita mempunyai kekuatan akidah, ekonomi yang mantap, gejala sosial yang sifar, di samping masyarakat yang bersatu padu demi mempertahankan kedaulatan agama, bangsa dan tanah air.

Pada zaman Rasulullah, kita dapat menyaksikan bagaimana setiap golongan terlibat dalam mempertahankan agama dan tanah air. Jihad pada zaman nabi bukan sahaja disertai oleh lelaki dewasa, akan tetapi golongan wanita dan kanak-kanak juga bersungguh-sungguh untuk bersama-sama menunaikan kewajipan mempertahankan agama dan negara. Telah diriwayatkan bahawa Abdullah bin Zubair ketika berumur tujuh tahun telah pergi ke rumah Rasulullah s.a.w. bersama rakan-rakan yang sebaya dengannya. Apabila berjumpa sahaja dengan Rasulullah, Abdullah dengan semangat kepahlawanan yang wujud dalam dirinya telah menyatakan dengan tegas: ``Kami datang kepadamu wahai Rasulullah adalah dengan satu tekad iaitu untuk sama-sama berjihad di jalan Allah.'' Begitulah semangat kanak-kanak pada zaman Rasulullah, walaupun baru berumur tujuh tahun, tetapi semangat untuk mempertahankan agama dan negara daripada dihancurkan oleh musuh-musuh Islam sentiasa berkobar-kobar di dalam sanubari dan jiwa. Selain daripada kanak-kanak, wanita-wanita Islam juga ingin turut serta dalam peperangan walaupun mereka tidak pernah diminta berbuat demikian. Ummu `Atiyyah berkata: ``Aku telah bersama-sama Rasulullah s.a.w. dalam tujuh peperangan. Semasa dalam peperangan, aku bertugas menyediakan makanan dan merawat tentera yang luka.'' Dalam Peperangan Uhud, Ummu Aiman bertindak membekalkan air kepada tentera-tentera Islam di samping merawat mereka yang luka. Begitulah semangat juang yang ada pada wanita zaman Rasulullah.

Mempertahankan kedaulatan agama dan negara amat besar ganjarannya di sisi Allah. Ini bertepatan dengan hadis Rasulullah yang bermaksud, daripada Mu'az r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w., baginda bersabda, Sesiapa yang berperang di jalan Allah walaupun sebentar iaitu sekadar masa orang memerah susu unta, maka wajib baginya syurga. Dan sesiapa yang bermohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh untuk berjihad kemudian dia mati atau dibunuh, maka sesungguhnya baginya balasan syahid. Dan sesiapa terluka di jalan Allah atau ditimpa kemalangan, maka dia datang pada Hari Kiamat sederas darah yang mengalir ketika luka, warnanya seperti za'faran dan baunya bagaikan wangi kasturi. (Riwayat Imam Abu Daud dan Tirmizi). Dalam hadis yang lain, Rasulullah bersabda maksudnya: Sesungguhnya di dalam syurga itu ada seratus darjah yang disediakan Allah bagi orang yang berjihad pada jalan Allah. Di antara satu darjah dengan darjah yang lain seperti langit dan bumi. (Riwayat Imam Bukhari).

Sesungguhnya kejayaan dalam medan pertempuran atau pun dalam mempertahankan negara, tidak hanya terletak ramainya bilangan tentera serta kelengkapan peralatan yang canggih sahaja. Akan tetapi perlu juga kepada kekuatan dalaman iaitu kekuatan mental, jiwa dan rohani. Inilah sikap yang patut ada pada diri umat Islam. Kekuatan hakiki tentera Islam itu bukanlah terletak dari segi ramainya tentera atau kecanggihan peralatan perangnya sahaja tetapi bersumber daripada kekuatan iman dan ikhlas berjuang kerana Allah.

Jika diimbas kembali perjuangan Rasulullah dalam mempertahankan agama Islam, banyak perkara yang dapat dijadikan iktibar dan contoh. Antaranya seperti dalam peperangan Badar, angkatan tentera Islam yang bilangannya lebih kecil, hanya seramai tiga ratus tiga belas orang, dibandingkan dengan bilangan tentera musyrikin Mekah seramai seribu orang, tetapi dengan keimanan yang kuat, keikhlasan dalam berjihad dan banyak berdoa kepada Allah serta sentiasa berzikir dan bersatu hati dalam mempertahankan agama dan negara. Akhirnya tentera Islam dapat mengalahkan tentera musyrikin di dalam peperangan Badar tersebut, walau pun tentera musyrikin lebih ramai bilangannya disertai dengan kelengkapan senjata yang mencukupi. Apa yang lebih menakjubkan ialah bagaimana kekuatan keimanan yang wujud dalam sanubari umat Islam telah berjaya menghasilkan kejayaan dan kemenangan dalam Peperangan Mu'tah. Dalam peperangan tersebut, tentera Islam hanyalah berjumlah tiga ribu orang, akan tetapi mereka dapat menewaskan tentera musuh yang dibantu oleh Rom berjumlah dua ratus ribu orang.

Justeru, tanggungjawab mempertahankan negara mestilah diasaskan di atas keimanan kepada Allah. Mempertahankan negara bukan sahaja mempertahankan tanah dan bumi, akan tetapi kita berkewajipan mempertahankan negara daripada segala bentuk penjajahan ekonomi, budaya, pemikiran dan lain-lain. Untuk mempertahankan negara kita perlu kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. Ajaran yang menjadi teras kehidupan insan yang memiliki nilai hidup yang harmoni dengan berpandukan al-Quran dan sunah. Kita mampu menjana bangsa Malaysia yang bersatu, berwibawa dan luhur pekertinya.

Oleh itu, menjadi tanggungjawab semua untuk mengamalkan Islam dalam kehidupan harian. Langkah pertama adalah dengan mencari sebanyak mungkin ilmu dan kemahiran. Kedua, beramal dan melaksanakan pengetahuan tersebut secara total dan ketiga, menyebarkan ajaran Islam kepada orang lain untuk kesejahteraan sejagat.

Sehubungan itu, setiap individu Muslim sewajarnya mempunyai keazaman yang kental untuk memberikan sumbangan kepada agama, bangsa dan negara dengan memberikan komitmen yang padu untuk sama-sama mempertahankan agama, bangsa dan negara. Oleh yang demikian, setiap umat Islam mestilah berusaha menghayati ajaran Islam serta mempraktikkannya agar sumbangan yang diberikan kepada negara menjadi lebih bermakna. Apa yang penting juga ialah hendaklah menjauhi budaya Jahiliyyah agar kita benar-benar merdeka dengan ertikata yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment