Followers

Saturday, August 15, 2009

Doa Tolak Bala


Wabak Selsema Babi Influenza H1N1 makan merebak dan mengorbankan banyak nyawa. Sebagai umat Islam, kita tentu sedar betapa ujian Allah ini adalah untuk manusia insaf, bertaubat serta kembali kepadaNya dengan melaksanakan pengabdian diri hanya kepada Allah SWT Yang maha Esa. Firman Allah dalam surah al-Rum ayat 41, bermaksud: "Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut Dengan sebab apa Yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya Yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk Yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)".

Ramai orang bertanya-tanya tentang apakah doa yang sesuai untuk diamalkan ketika menghadapi bala dan wabak seumpama ini. Sememangnya, dalam menghadapi situasi sebegini, sewajarnya kita menadah tangan memohon pertolongan Allah dengan berdoa kepadaNya. Apatah lagi nabi SAW telah mennegaskan bahawa "Doa adalah senjata bagi orang yang beriman". Tiga prinsip yang perlu dipegang oleh setiap individu muslim ialah Usaha, Doa dan Tawakkal.

Dalam situasi sekarang ini, terdapat pelbagai sebaran doa untuk diamalkan bagi menghadapi virus H1N1. Namun, sewajarnya diberi perhatian bahawa bukan semua doa yang disebarkan itu boleh diamalkan apatah lagi doa yang jelas bercanggah dengan ajaran Islam. Terdapat satu doa yang kononnya ia datang daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), namun apabila diteliti, ia hanyalah satu doa propaganda daripada puak syiah yang jelas bercanggah . Doa itu dikatakan ditulis oleh Ibu Ahmad at-Tamimi al-Malizi (syakhsiyyah majhuulah) . Doa itu berbunyi: لي خمسة أطفي بها حر الوباء الحاطمة المصطفى والمرتضى وابناهما مع فاطمة . Perlu ditegaskan bahawa doa 'syiah' ini tidak boleh diamalkan kerana ia boleh membawa syirik kepada Allah.

Antara doa yang boleh diamalkan ialah :

No comments:

Post a Comment