Followers

Saturday, August 29, 2009

Merdekakah Kita Selepas 52 Tahun?



Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)

Sedar tak sedar, bulan Ogos sudah hampir melabuhkan tirainya. Bagi rakyat Malaysia, bulan ini merupakan bulan keramat yang tidak dapat dilupakan oleh sesiapa. Pada bulan inilah, Malaysia mencapai kemerdekaan daripada penjajahan British. Tanggal 31 Ogos 1957, berkumandanglah gema merdeka di seluruh pelusuk tanahair, sekaligus memberikan sinar baru dalam kehidupan rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia sudah boleh menentukan hala tuju sendiri, tanpa kongkongan dan acuan daripada penjajah lagi.

Kini, sudah 52 tahun berlalu. Kemerdekaan yang dicapai menghasilkan kemajuan kepada rakyat Malaysia. Namun, sebagai umat Islam, kita sewajarnya memikirkan sejenak, apakah selama 52 tahun sejak merdekanya bumi Malaysia daripada penjajahan, rakyatnya terutama umat Islam turut merdeka dari sudut tuntutan Islam ?. Sebagai seorang Muslim, adakah kita sudah merdeka dalam erti kata yang sebenarnya ?. Atau apakah kita masih terjajah lagi dengan ‘penjajahan bentuk moden’ iaitu penjajahan pemikiran barat yang merosakkan serta penjajahan budaya ‘hedonisme’ yang menghancurkan?

Merdeka bererti bebas, bebas daripada penjajahan barat dan bebas daripada ideologi mereka. Apa yang lebih penting ialah bebas daripada `jahiliah'. Kemerdekaan menurut Islam juga, ialah apabila seseorang itu berjaya memperolehi kebahagiaan di dunia dan di Akhirat. Untuk memperolehinya, al-Quran dan Sunnah hendaklah dijadikan panduan. Justeru, Imam Malik meriwayatkan, daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah telah bersabda yang bermaksud : “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang teguh dengan kedua-duanya ; Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnah Rasulnya ». Sekiranya seseorang muslim itu tidak menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai panduan dalam kehidupan, bermakna dia belum lagi merdeka dari sudut yang sebenarnya.

Sekiranya seseorang muslim itu tidak menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai panduan dalam kehidupan, bermakna dia belum lagi merdeka dari sudut yang hakikinya. Oleh kerana tidak memahami tuntutan al-Quran dan Sunnah, didapati segelintir daripada umat Islam di Malaysia masih melakukan perkara yang bercanggah dengan ajaran Islam.

Sesungguhnya, Allah Taala telah menyempurnakan agama Islam bagi umat manusia. Dengan demikian, umat Islam memiliki sandaran untuk meraih kebahagiaan dari kesempatan ini yang tidak memerlukan apa-apa lagi tambahan. Allah SWT telah berfirman dalam Surah al-Ma’idah yang bermaksud: "Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Aku cukupkan kepadamu nikmatKu dan telah Aku redai Islam itu menjadi agama bagimu " .

Rasulullah SAW wafat setelah selesai menyampaikan petunjuk-petunjuknya untuk diamalkan dan memberi peringatan kepada umatnya daripada terjebak dalam segala macam kehinaan. Abu Hurairah r.a seorang sahabat Nabi SAW menjelaskan: "Kami diajar oleh Rasulullah SAW segala macam persoalan hingga (bagaimana cara) membuang kotoran (najis). " (Riwayat Imam Bukhari).

Sesungguhnya, Allah SWT telah menurunkan syariat dan menyediakan sistem di bumi ini adalah untuk kebahagiaan manusia itu sendiri. Syariat itu ditentukan oleh Allah Taala dengan menetapkan beberapa tuntutan yang akan menghasilkan sesuatu yang sesuai dengan tujuan penciptaannya. Umpamanya, api diciptakan Allah untuk membakar, besi untuk memotong, makanan untuk mengenyangkan dan air untuk menyegarkan. Begitu juga, ibadah-ibadah yang disyariatkan Allah baik berupa perbuatan hati, lisan atau anggota badan, selama dilaksanakan oleh seorang mukmin sesuai dengan pimpinanNya, ia akan dapat memberikan hasil yang sesuai dengan ibadah yang disyariatkan, baik untuk membersihkan diri, memuliakan akhlak dan memperbaiki rohani.

Apa yang mendukacitakan mutakhir ini ialah apabila terdapat umat Islam yang menyambut ulangtahun kemerdekaan dengan begitu gembira dan meriah sekali, akan tetapi dalam masa yang sama jiwanya belum merdeka daripada penjajahan. Sesetengahnya masih dibelenggu dengan pemikiran penjajah yang merosakkan, lantas dia mengenepikan tuntutan Islam dengan begitu mudah. Terdapat di kalangan umat Islam yang masih selesa untuk melakukan perkara-perkara yang jelas diharamkan. Antara perkara tersebut ialah menolak dan memperlekehkan perintah dan arahan yang diturunkan oleh Allah. Sesetengahnya, masih mahu menerima ideologi, pemikiran dan budaya penjajah barat yang merosakkan dengan menolak sistem lengkap yang ada pada Islam.

Umat Islam yang merdeka jasadnya, tetapi masih terjajah pemikirannya, belum lagi mencapai kemerdekaan yang hakiki, apatah lagi apabila dia lebih yakin dengan sesuatu yang datang daripada manusia lebih baik daripada yang datang daripada Allah. Islam menegaskan bahawa riba itu haram, aurat itu wajib, solat itu tiang agama, dan Islam itu ‘is a complete way of life’. Namun begitu, terdapat di kalangan umat Islam yang masih tidak menunaikan solat, tidak berpuasa Ramadhan, berurusan dengan riba, tidak menutup aurat, gemar melakukan maksiat dan sebagainya. Kalau maksiat terus bermaharajalela dalam diri, perkara yang haram menjadi penghias diri, ini bererti belum dicapai kemerdekaan hakiki. Justeru, marilah sama-sama kita berusaha untuk merdeka dengan cara yang sebenar mengikut acuan yang disediakan oleh Islam agar sambutan ulangtahun kemerdekaan pada tahun ini dapat disambut dengan lebih bermakna.

1 comment:

  1. Peranan menyemai rasa merdeka daripada minda dan cara hidup berkiblatkan barat perlu dititik beratkan oleh para ibu bapa sebagai langkah awal.Insya-Allah jika semua keluarga melakukan perkara sama akan lahirlah masyarakat berdasarkan acuan kita.Hendak atau tidak penerapan nilai agama diperhebatkan dan digerak gempurkan. Jika sayangkan anak bangsa kita...

    ReplyDelete