Followers

Friday, December 24, 2010

Tahniah Kepada Pelajar Cemerlang


Tahniah kepada para pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam PMR. Bagi yang kurang bernasib baik, jangan berputus asa, teruskan usaha untuk memperoleh keputusan yang terbaik semasa SPM nanti. Apa pun perlu juga diingat bahawa kecemerlangan ukhrawi juga perlu diambil berat agar tidak menyesal di kemudian hari.

Nampaknya keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini mencatatkan peningkatan sebanyak 0.65 peratus berbanding tahun sebelumnya. Pencapaian dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia, Matematik dan Sains juga menunjukkan peningkatan. Saban tahun, biasanya kita mendengar keputusan meningkat. Akan tetapi, ada sesuatu yang menimbulkan persoalan mengenai peningkatan ini.

Mengikut maklumat yang disampaikan oleh para guru, tidak susah untuk meningkatkan sesuatu pencapaian dalam mana-mana matapelajaran. Contohnya, sekiranya dikehendaki pada tahun ini subjek Sains meningkat peratusannya, maka diturunkan graf bagi subjek tersebut. Natijahnya pelajar yang tidak sepatutnya memperoleh 'A' akan mendapat 'A', begitu juga pelajar yang asalnya tidak lulus akan lulus, ekoran graf yang diturunkan. Kalaulah benar perkara seumpama ini berlaku, maka tidak harus dibanggakan kalau berlakunya peningkatan dalam keputusan peperiksaan kerana semuanya boleh dirancang!.

No comments:

Post a Comment