Followers

Sunday, October 23, 2011

Madu dan Kehidupan


Kerjasama yang terdapat dalam masyarakat lebah telah menghasilkan madu yang boleh menyembuhkan penyakit. Justeru, masyarakat Islam sewajarnya mengambil pengajaran daripada lebah dan madu. Semangat kerjasama dan kerja berpasukan secara penuh komited dan bersungguh-sungguh telah menghasilkan madu yang amat bernilai dalam kehidupan.

Sehubungan dengan itu, masyarakat Islam hendaklah sentiasa bermuhasabah diri dengan menjadikan kehidupan lebah sebagai contoh dan tauladan, sesuai dengan kata-kata ‘Umar al-Khattab yang bermaksud: “Muhasabahlah diri kamu sebelum kamu dimuhasabah oleh Allah (di akhirat)”.  Justeru, persoalan yang seharusnya bermain di minda adalah, apakah usaha dan amalan yang dilakukan saban hari mendatangkan manfaat dan ‘madu’ dalam kehidupan atau pun tidak?.

Setiap tindakan dan amalan seharian hendaklah bermatlamatkan untuk mendapat keredhaan Allah SWT serta dapat memberikan manfaat dan kebaikan kepada orang lain. Sebagai contohnya ialah kerjasama dan kerja berpasukan adalah sangat penting dalam usaha membantu golongan yang kurang berkemampuan. Apatah lagi sifat keprihatinan terhadap umat Islam yang lain adalah suatu tuntutan di dalam Islam, sebagaimana hadis nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang tidak mengambil berat hal-ehwal orang Islam yang lain, maka dia bukanlah dari kalangan mereka”. Oleh itu, NGO, Badan Kebajikan atau apa jua organisasi yang wujud  hendaklah benar-benar dapat memberikan manfaat kepada golongan sasaran, ibarat lebah yang menghasilkan madu!.

3 comments: