Followers

Sunday, April 21, 2013

Cerpen - Kota Sydney - bhg 4







Di hadapan Muhammad Ramadan berdiri cegat warga Australia tersebut. Bermata bulat, berambut perang, memakai seluar jeans dan t-shirt tertera perkataan ‘war’. Umur dalam lingkungan 30 an, Nampak sasa dan tegap. Matanya yang bulat dan kebiruan itu memandang tepat ke wajah Muhammad Ramadan, seolahnya tersirat sesuatu. Muhammad Ramadan menjadi sedikit kaget. “Apa tujuan lelaki ini…”, fikir Muhammad Ramadan sendirian. “Kalau niatnya baik, Alhamdulillah… tetapi kalau niatnya jahat, ku akan pertahankan kesucian masjid ini dengan segala kudrat yang ada”, bisikan hati kecil Muhammad Ramadan. 

Muhammad Ramadan bukan calang-calang orang. Walau agak sedikit risau dengan kehadiran lelaki Australia yang datang dengan tidak semena-mena itu, tetapi pengalamannya yang luas dalam dakwah terhadap remaja dan pemuda jalanan di Sydney membuatkan hatinya cekal dan tabah. Niatnya hanya untuk menyampaikan mesej Islam agar difahami oleh warga Sydney. Kalau pun mereka tidak menerima Islam sebagai anutan , sekurang-kurangnya mereka tidak bermusuh dengan orang Islam setelah mengetahui tentang ajaran Islam sebenar.

Muhammad Ramadan faham benar dengan sikap orang Australia. Muhammad Ramadan sudah tinggal di Australia lebih daripada 30 tahun. Beliau sendiri sudah mendapat kerakyatan Australia. Anak-anaknya lahir dan membesar di Kota Sydney. Namun begitu, Muhammad Ramadan tetap mengekalkan jati dirinya sebagai seorang Melayu.

Bersambung .... 

No comments:

Post a Comment