Followers

Sunday, January 13, 2008

Apakah Doa Akhir & Awal Tahun itu Bid’ah?

Sememangnya kita ketahui bahwa doa akhir dan awal tahun tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah saw kerana pada zaman Rasulullah tahun Hijrah belum lagi wujud. Tahun Hijrah telah diasaskan oleh Saidina Umar al-Khattab pada tahun 17 Hijrah. Justeru, mana mungkin Rasulullah membaca doa akhir dan awal tahun. Akan tetapi sesuatu yang perlu difahami bahawa bukan semua amalan yang nabi tak buat kita tak boleh buat (seperti yang telah saya bincangkan dalam isu bid’ah dalam siri yang sebelum ini).
Ini kerana doa merupakan amalan yang digalakkan tanpa dikhususkan atau dikaitkan dengan waktu tertentu. Contohnya...nabi tidak menghadkan doa hanya boleh dibaca pada hari-hari tertentu sahaja...manakala pada hari yang lain tidak dibenarkan. Sedangkan...Allah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: ”berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku pekenankannya”. Dalam hadis juga disebut bahawa doa itu asas ibadah (hadis riwayat al-Tirmidhi dan disahihkan oleh Albani). Oleh itu apa salahnya kalau memulakan tahun baru dengan berdoa kepada Allah?
Cuma yang perlu diberi kefahaman ialah jangan menyandarkan perbuatan ini kepada Rasulullah dan jangan meriwayatkan hadis palsu berkenaan doa awal tahun iaitu: Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata "Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun" .
Kesimpulannya ialah doa boleh diamalkan pada bila-bila masa sama ada pada awal tahun, pertengahan tahun mahu pun hujung tahun. Jadi, doa awal dan akhir tahun tidak termasuk dalam perkara bid'ah yang menyebabkan pembacanya masuk neraka! Cuma apa yang perlu diperbetulkan dan diberi kefahaman ialah jangan menyandarkan perbuatan tersebut pada nabi dan jangan mewar-warkan hadis palsu yang berkaitan dengan fadhilat doa tersebut. Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment