Followers

Thursday, January 31, 2008

Isu solat sunat sebelum Maghrib

Ada seorang sahabat telah bertanya kepada saya tentang solat sunat dua rakaat sebelum Maghrib apakah ia boleh dilakukan. Saya pun memberitahunya bahawa mengikut ulama' mazhab Syafie solat sunat dua rakaat sebelum Maghrib adalah sunat yang tidak muakkad. Lalu beliau pun menyatakan kepada saya bahawa dia mendengar dakwaan yang menyatakan bahawa sesiapa yang melakukan solat tersebut hanya akan mendapat penat dan letih sahaja kerana solat sunat sebelum maghrib tidak disunatkan dan nabi pun tak pernah buat.

Nampaknya begitu mudah orang hari ini menidakkan sesuatu amalan tanpa mengkajinya terlebih dahulu secara mendalam. Sudahlah masyarakat Islam pada zaman moden ini sudah semakin kurang melaksanakan amalan-amalan sunat...ditambah lagi dengan 'petua' yang mengelirukan! Kita sewajarnya akur bahawa solat sunat sebelum maghrib sememangnya termasuk dalam 'khilaf' di antara ulama', justeru, kita hendaklah berlapang dada dengan sesuatu pendapat yang lain walaupun pendapat tersebut tak sama dengan pegangan kita. Jangan hanya kerana taksub dengan sesuatu pendapat, kita terus menyalahkan amalan orang lain tanpa usul periksa.

Para ulama' yang menyatakan bahawa solat sunat dua rakaat sebelum maghrib termasuk dalam amalan sunat mempunyai dalil dan hujah, dan bukanlah pendapat mereka itu hanya membuta tuli sahaja. Sebagai contohnya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud: Solatlah kamu sebelum (solat) maghrib dan perkataan ini diulang oleh Rasulullah sebanyak tiga kali dan pada kali ketiga nabi menyatakan 'bagi sesiapa yang mahu mengerjakannya'. Manakala dalam hadis riwayat Muslim pula telah menyatakan bahawa Ibnu Abbas berkata yang bermaksud: 'Adalah kami (para sahabat) menunaikan solat dua rakaat sesudah terbenam matahari (sebelum solat fardhu maghrib), dan adalah nabi saw melihat kami, tetapi nabi tidak menyuruh dan tidak pula melarang'.

Kesimpulannya, solat sunat dua rakaat sebelum maghrib adalah sunat berhujahkan hadis 'qawli' (perkataan nabi), dan 'taqririy' (persetujuan atau pengakuan nabi terhadap amalan para sahabat). (Untuk penjelasan lanjut, sila rujuk kitab Subulus Salam syarah kepada Bulughul Maram, cetakan Maktabah Islamiah, Jordan tahun 2005 / 1426 H, halaman 296-297).

Oleh itu, sebelum kita melarang amalan orang lain seharusnya kita mengkaji terlebih dahulu. Tidak mengapa kalau kita tidak mahu buat sesuatu amalan yang tidak diwajibkan, tetapi janganlah sampai melarang orang lain untuk melakukannya tanpa kajian dan pemahaman yang mendalam terhadap sesuatu isu dan hukum. wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment