Followers

Tuesday, February 5, 2008

Gurauan Rasulullah

Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)


Gurauan merupakan suatu perkara lumrah dalam kehidupan manusia. Hidup dirasakan bertambah ceria dan bererti apabila terdapatnya gurauan yang menyenangkan hati dan perasaan. Akan tetapi sekiranya gurauan dilakukan dengan secara melampau dan berlebihan, maka bukan keceriaan yang diperoleh, sebaliknya kekusutan, dendam dan pelbagai perkara negatif lain yang akan hadir dalam kehidupan. Bagaimana pula dengan insan agung iaitu Rasulullah saw? Apakah baginda pernah bergurau dalam melayari kehidupan di atas dunia ini, atau baginda bersikap serius dalam segenap perkara?

Sebenarnya, apabila diteliti dalam sirah nabi saw, didapati bahawa Rasulullah sendiri pernah bergurau dengan para sahabat dan juga bergurau dengan isteri-isteri baginda. Malahan, gurauan nabi saw telah menceriakan suasana kehidupan dalam rumahtangga baginda dan mengeratkan lagi persaudaraan dengan para sahabat.

Rasulullah saw juga sentiasa membuatkan ahli keluarganya ceria ketika baginda berada di rumah. Hal yang demikian berlaku kerana Rasulullah saw berjaya menghidupkan suasana yang harmoni dalam rumah dengan sesuatu yang menghiburkan. Anas Bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah saw merupakan orang yang paling menyenangkan bagi isteri-isteri baginda dengan gurauan yang menghiburkan. Aisyah pula berkata bahawa Rasulullah saw ketika berada bersama dengan keluarga di rumah, baginda merupakan seorang yang boleh membuatkan seseorang itu tersenyum dan ketawa.

Namun, sesuatu yang perlu diberi perhatian ialah Rasulullah tidak pernah berbohong dan mereka-reka cerita semata-mata untuk bergurau seperti yang banyak berlaku pada hari ini, sebaliknya Rasulullah tetap menyatakan sesuatu yang benar dan sahih dalam setiap gurauan yang diucapkan oleh baginda saw.

Rasulullah saw juga berusaha mempastikan agar gurauan baginda itu tidak menyakiti hati saudaranya yang lain, sebaliknya ia merupakan suatu perkara yang boleh mendatangkan kegembiraan dan keceriaan. Rasulullah saw pernah bersabda selepas bergurau dengan para sahabat, yang maksudnya: 'Aku hanya mengeluarkan perkataan dan ucapan yang benar'.(Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Tirmidhi dan Imam Ahmad).

Justeru, seseorang yang hendak bergurau, hendaklah memelihara adab-adab gurauan agar gurauan tersebut berlaku dalam suasana kasih sayang dan keceriaan dan tidak menyebabkan berlakunya permusuhan dan dendam. Itulah indahnya Islam!. Sehubungan dengan itu, hindarkanlah daripada gurauan yang boleh menyakiti hati orang lain seperti mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya, menghina orang lain, memperlekehkan seseorang, menggelarkan orang lain dengan sesuatu gelaran yang tidak disukainya, apatah lagi apabila mereka-reka cerita dan berbohong dalam bergurau.

Begitu juga setiap orang hendaklah menghindari gurauan yang keterlaluan. Terdapat dalam masyarakat, mereka yang sentiasa bergurau tanpa mengira masa sehingga perkara yang sepatutnya menjadi serius pun tidak diambil berat. Gurauan seharusnya menjadi ’penambah perisa’ dalam pergaulan, bukannya dijadikan ’bahan utama’.

Terdapat juga golongan yang sanggup melakukan apa sahaja demi membuatkan orang lain ketawa terbahak-bahak walaupun terpaksa melakukan perkara yang bercanggah dengan hukum syarak dan berlawanan dengan ajaran Islam yang suci murni. Untuk tujuan itu, terdapat lelaki yang dengan sengaja berperwatakan wanita semata-mata untuk membuatkan orang lain ketawa. Hal ini amat tidak sesuai dan sudah tentu bercanggah dengan hukum Islam kerana Rasulullah sendiri telah menyatakan bahawa Allah melaknat seseorang lelaki yang meniru perwatakan wanita, dan wanita yang meniru perwatakan lelaki.

Oleh itu, setiap umat Islam wajar mencontohi Rasulullah saw dalam mengutarakan gurau senda agar gurauan yang dilakukan itu dapat memberi kebaikan kepada semua. Antara gambaran gurauan yang diucapkan oleh Rasulullah semasa hayat baginda adalah seperti yang berikut:

  1. Pada suatu hari, datang emak saudara nabi iaitu Sofiyyah Binti Abdul Muttalib, lalu memohon agar Rasulullah mendoakan baginya syurga. Rasulullah saw pun berkata kepada ibu saudaranya itu bahawa orang tua tidak masuk syurga. Ibu saudaranya pun menangis kerana disangkakan bahawa beliau tidak layak untuk masuk ke syurga.

Lalu nabi saw pun menyatakan maksud sebenar daripada gurauannya tadi iaitu penghuni syurga semuanya akan dijadikan muda-muda belaka, maka sudah tentu tiada lagi orang tua di dalam syurga.

  1. Daripada Zaid Bin Muslim menyatakan bahawa terdapat seorang wanita yang dikenali sebagai Ummu Aiman telah datang kepada Rasulullah saw dan memberitahu baginda bahawa suaminya menjemput baginda untuk ke rumahnya. Lalu Rasulullah saw pun bertanya kepada wanita tersebut dengan sabda baginda yang bermaksud, 'siapakah suami awak itu?, apakah kedua-dua matanya berwarna putih?'.

Lalu, wanita tersebut menafikan sekeras-kerasnya dengan menyatakan bahawa suaminya bukanlah seorang yang bermata putih. Walaupun mendengar penafian wanita tersebut, nabi saw tetap mengulanginya sekali lagi dengan menyatakan bahawa suaminya bermata putih. Wanita tersebut pun menafikannya juga. Lalu nabi saw memberitahu maksud sebenar kepada wanita tersebut, bahawa setiap orang mempunyai mata putih yang melingkungi mata hitamnya.

  1. Daripada Anas Bin Malik meriwayatkan bahawa terdapat seorang wanita datang kepada Rasulullah saw seraya berkata: ’Berikanlah aku seekor unta untuk aku menunggangnya’. Lalu jawab Rasulullah: ’Bahkan aku akan memberikan kepadamu anak unta untuk engkau tungganginya’. Wanita itu pun berkata: ’Anak unta tidak dapat memberi manfaat kepadaku kerana ia sudah tentu tidak mampu untuk berjalan apabila aku menungganginya’.

Maka berkatalah Rasulullah menerangkan maksudnya yang sebenar iaitu setiap unta itu adalah anak kepada unta yang lain, jadi yang dimaksudkan bukanlah anak unta yang kecil, sebaliknya unta yang besar.

  1. Abu Talhah mempunyai anak lelaki kecil yang dikenali sebagai ’Abu ’Umair’. Anak lelaki Abu Talhah ini memelihara seekor anak burung yang diberi nama ’Nughair’. Rasulullah saw selalu bergurau dengan budak kecil ini apabila bertemu dengannya dengan bertanya kepada budak itu tentang anak burung yang dipeliharanya dengan kata baginda: ’Wahai Abu ’Umair, apakah yang dibuat oleh Nughair’. Gurauan Rasulullah ini membuatkan budak kecil itu berasa gembira dan senang dengan Rasulullah.
  1. Anas Bin Malik menyatakan bahawa Rasulullah saw pernah bergurau dengannya dan memanggilnya dengan kata-kata berikut: ’Wahai orang yang mempunyai dua telinga’.

No comments:

Post a Comment