Followers

Monday, February 4, 2008

Wanita Dan Tudung

Oleh: Ustaz Shauqi


Saya pernah terbaca dalam akhbar mengenai kisah seorang artis wanita yang bertudung yang telah menyatakan prinsipnya bahawa beliau sekali-kali tidak akan menanggalkan tudungnya demi kerjaya. Namun, akhbar tersebut juga selepas daripada itu telah melaporkan bahawa artis wanita ini telah membuka tudungnya demi untuk melibatkan diri dalam sebuah teater lakonan. Apabila diajukan persoalan oleh pihak wartawan, artis ini menyatakan dengan tegas bahawa beliau tidak pernah membuka aurat. Apa yang disaksikan sebenarnya ialah rambut palsu bagi menutup rambutnya yang asal. Oleh itu, beliau menegaskan apabila rambutnya yang asal tidak kelihatan, dan yang kelihatan hanyalah rambut palsu dan lehernya, maka dia dikira masih beriltizam dengan prinsip untuk tidak membuka aurat!.

Di samping kisah di atas, kedapatan fesyen tudung pada hari ini yang semakin digemari oleh wanita Islam ialah yang hanya menutup kepala dan rambut tetapi menampakkan leher mereka yang jinjang. Saya juga pernah berjumpa dengan wanita yang sebelum ini memakai tudung yang menutupi kepala dan leher telah menukar kepada tudung yang dianggap sebagai fesyen baru ini iaitu dengan menampakkan leher. Kononnya inilah yang dianggap ‘up to date’.

Persoalannya, apakah tudung yang dipakai ini sudah dianggap menutup aurat dan menepati hukum syarak? Ramai remaja perempuan yang semakin keliru dengan pelbagai fesyen tudung yang wujud pada hari ini, lalu menganggapnya ianya sudah cukup untuk menutup aurat. Asalkan ada tudung di kepala, maka ia dikira menutup aurat! Kekeliruan yang timbul dalam isu tudung ini perlu di ambil perhatian oleh wanita muslimah yang prihatin terhadap hukum-hakam di dalam Islam. Janganlah kita hanya sekadar menjadi ’pak turut’ atau ’mak turut’ yang tidak tahu apakah yang kita lakukan itu benar atau salah. Akibatnya, majoriti wanita Islam yang memakai tudung tidak menutup aurat!

Al-Quran telah menjelaskan batas aurat bagi wanita muslimah. Antaranya ialah firman Allah yang bermaksud:
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya (muka dan pergelangan tangan); dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka....." [Surah An-Nur:31}

Dalam ayat yang lain, Allah menjelaskan melalui firmanNya yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." [Surah Al-Ahzab:59].

Sebelum turunnya ayat ini, kebiasaannya wanita Arab keluar rumah dengan memperlihatkan rambut, leher, telinga, dada dan sebahagian daripada kecantikan dan perhiasan yang ada pada mereka. Lalu ayat ini diturunkan dan memberi penjelasan kepada wanita muslimah agar menutup aurat mereka dengan sewajarnya. Ayat ini juga diturunkan oleh Allah sebagai penyelamat kepada wanita muslimah agar tidak diganggu oleh orang munafik dan fasik.

Justeru, Para ulama telah memberikan panduan kepada kita berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah bahawa aurat seorang wanita muslimah itu bukanlah hanya terletak pada tudungnya sahaja. Sebaliknya aurat bagi wanita muslimah itu datang dalam satu ’pakej’ iaitu:

  1. Pakaian yang menutupi seluruh tubuh kecuali muka dan pergelangan tangan
  2. Pakaian yang tidak ketat yang boleh menampakkan susuk tubuh
  3. Pakaian yang tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan anggota badan

No comments:

Post a Comment