Followers

Saturday, November 22, 2008

Persaudaraan Dalam Ibadah Haji


Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)


Ibadah haji mula difardhukan ke atas umat Islam pada tahun ke 5 atau ke 6 hijrah, iaitu apabila turunnya ayat al-Quran daripada surah Ali Imran ayat 97 yang bermaksud: “Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah bagi sesiapa yang mampu dan berkuasa sampai kepadanya, dan sesiapa yang kufur dan engkar terhadap kewajipan haji itu, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya dan tidak berhajatkan sesuatu pun daripada sekalian makhluk”.

Dalam ayat 196 Surah al-Baqarah, Allah berfirman, maksudnya: “Dan sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah”. Sabda Rasulullah saw bermaksud: ‘Agama Islam itu dibina di atas lima perkara, bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan sesungguhnya Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa Ramadhan, dan mengerjakan haji’ (Hadis riwayat Imam Bukhari). Dalam hadis yang lain, Rasulullah saw bersabda, mafhumnya: ‘Sesiapa yang memiliki harta benda dan kenderaan untuk menyampaikannya ke Baitullah, tetapi tidak mengerjakan haji, maka bila dia mati akan menjadi sebagai Yahudi atau Nasrani’.

Berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis di atas, maka para ulama’ bersepakat mengenai kewajipan menunaikan ibadat haji sekali dalam seumur hidup bagi orang yang berkemampuan. Para ulama’ juga bersepakat mengenai kufurnya orang yang engkar dan menolak kewajipan menunaikan fardhu haji.

Terdapat segelintir umat Islam dalam masyarakat kita yang sudah berkemampuan untuk menunaikan haji, tetapi tetap tidak menunaikannya. Sedangkan saban tahun, mereka ini pergi menunaikan ibadah umrah. Kadang-kala dalam setahun, mereka menunaikan dua atau tiga kali umrah, tetapi tetap tidak berkesempatan untuk menunaikan haji. Bila ditanya tentang haji, dengan selamba mereka menjawab, ‘belum sampai seru lagi!’.

Sama ada orang sebegini menyedari atau tidak bahawa umrah yang ditunaikan saban tahun itu adalah sunat sedangkan haji yang mereka sering tangguhkan perlaksanaannya itu adalah wajib!. Manakah yang perlu diutamakan, sunat atau wajib? Tepuk dada, Tanya iman!. Alasan yang menyatakan tidak sampai seru lagi, tidak dapat diterima sama sekali, kerana seruan haji ini telah dinyatakan di dalam al-Quran dan sunnah dengan begitu jelas dan terang. Sanggupkah mereka mati dalam keadaan Yahudi atau Nasrani, lantaran tidak menunaikan haji sedangkan sudah berkemampuan untuk menunaikannya?.

Nabi Muhammad s.a.w. telah menunaikan fardhu haji sekali sahaja semasa hayat baginda. Haji itu dinamakan Hajjatul Wada’ (haji perpisahan), kerana tidak berapa lama kemudian selepas itu Rasulullah pun wafat. Rasulullah telah berangkat dari Madinah pada hari Sabtu, 25 Zulkaedah tahun 10 Hijrah bersama isteri, para sahabat dan orang Islam yang lain. Rasulullah telah menyempurnakan amalan-amalan sunat ihram, memakai ihram dan berniat ihram di Zulhulaifah atau dikenali sebagai Bir Ali yang terletak lebih kurang 10 km dari Madinah. Setelah 9 hari dalam perjalanan, Rasulullah pun sampai di makkah pada tanggal 4 Zulhijjah. Setelah Rasulullah menyempurnakan ibadat haji, maka pada 14 Zulhijjah, Rasulullah telah berangkat meninggalkan Makkah menuju balik ke Madinah al-Munawwarah.

Ibadah haji mendatangkan banyak faedah kepada umat Islam. Firman Allah dalam surah al-Hajj ayat 27-28 bermaksud: ‘Dan serulah umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang (ke Baitullah) dengan berjalan kaki dan menunggang unta yang kurus, yang datang dari pelbagai jalan (ceruk rantau) yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai-bagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu kerana pengurniaanNya kepada mereka binatang ternak (untuk dijadikan korban)’.

Ibadah haji juga membawa ikatan mahabbah dan persaudaraan yang kukuh dalam kalangan umat Islam tanpa mengira bangsa, keturunan dan warna kulit. Pada hakikatnya, ibadah haji merupakan muktamar atau perhimpunan umat Islam yang terbesar di dunia. Umat Islam saling berusaha menyebarkan ukhuwwah Islamiah dan aktiviti-aktiviti yang mendatangkan banyak manfaat. Inilah hikmahnya persaudaraan yang dipupuk oleh umat Islam sebagaimana yang dijelaskan oleh al-Quran bahawa orang yang beriman itu bersaudara.

Namun, apakah persaudaraan Islam yang didapati daripada ibadat haji itu benar-benar tersemat di dalam hati sanubari mereka yang menunaikannya?. Ini kerana, terdapat sebilangan umat Islam yang sudah beberapa kali menunaikan ibadah haji, tetapi tetap tidak dapat mengaplikasikan semangat persaudaraan dan kasih sayang sesama Islam.

Sebagaimana yang dimaklumi, ibadah haji wajib ditunaikan seumur hidup sekali sahaja. Apabila seseorang itu menunaikan ibadah haji untuk kali kedua, ketiga dan seterusnya, maka ibadah tersebut menjadi sunat. Kadang-kala berlaku dalam kalangan umat Islam yang beria-ia menunaikan haji pada setiap tahun, dan dalam masa yang sama melupakan hubungan persaudaraan dan kasih sayang yang sewajarnya dipupuk sesama umat Islam. Kedapatan di antara mereka yang langsung tidak memperdulikan saudara seagama yang berada dalam kesusahan dan yang memerlukan bantuan. Jadi, berbaloikah ibadah haji sunat yang ditunaikan itu, tetapi melupakan manefestasi dan falsafah haji yang menyeru ke arah persaudaraan dan kasih sayang?

Apalah gunanya ibadah yang ditunaikan, tetapi tidak juga dapat mengubah sikap yang terlalu mementingkan diri sendiri sahaja? Lupakah kita pada generasi para sahabat yang sanggup mati kehausan semata-mata mengutamakan sahabat yang lain terlebih dahulu, sebagaimana yang berlaku dalam peperangan Yarmouk?

Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis yang sahih yang bermaksud: ‘Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi bagi saudaranya apa yang dikasihi bagi dirinya sendiri’. Oleh itu, apalah salahnya bagi mereka yang sudah kerap menunaikan ibdah haji dan yang berkemampuan, sekiranya dapat membantu saudara seagama terutamanya waris dan kaum keluarganya yang terdekat yang belum menunaikan haji supaya dapat berbuat demikian. Sekurang-kurangnya itulah tanda kasih dan sayangnya bagi saudaranya sebagaimana yang dia kasihkan sesuatu yang baik bagi dirinya sendiri. Sekiranya perkara seumpama ini dapat dilaksanakan, maka ia akan dapat mengikis sikap pentingkan diri sendiri yang wujud pada diri seseorang itu.

Moga ibadah haji yang dilakukan pada tahun ini membawa sejuta pengharapan ke arah ikatan persaudaraan sesama Islam. Bantulah saudara sesama Islam yang tidak berkemampuan dan yang memerlukan pertolongan dengan apa-pa yang termampu sama ada dengan harta, wang ringgit, tenaga, doa dan sebagainya. Mudahan-mudahan juga awal Muharram yang disambut selepas berlalunya ‘bulan haji’, dapat menyuntik semangat yang lebih kukuh dan utuh dalam persaudaraan ini demi mencapai kebahagiaan hakiki di dunia dan di akhirat nanti.


No comments:

Post a Comment