Followers

Tuesday, February 3, 2009

Krisis Kewangan Global; Apa yang rakyat perlu tahu


Ramai pakar ekonomi bersetuju bahawa putaran kegawatan ekonomi akan melanda dunia pada setiap 10 tahun. Sehingga kini belum ada kajian yang bersungguh-sungguh mengapa ianya menyerang dunia pada setiap 10 tahun. Bagaimanapun sebagai rakyat kita harus mengambil iktibar dan bersedia untuk menghadapinya. Kegawatan ekonomi umpama putaran kehidupan manusia, kerana selepas sahaja kegawatan kita akan melihat bagaimana empayar perniagaan yg besar telah runtuh dan timbul pula empayar-empayar baru.

Pada krisis ekonomi 1997 kita melihat perbalahan antara Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim, jatuhnya Tan Sri Tajudin Ramli dengan Syarikat MAS, Tan Sri Halim Saad dengan Syarikat Renung, Datuk Teng Pek Kim dengan projek Bakun, Mirzan Mahathir dengan Syarikat perkapalan MISC dan lain-lain. Kemudian timbul pula selepas itu Tony Fernandez dengan Air Asia, Nazir Tun Razak dengan CIMB, Syed Mokthar dengan pelbagai rangkaian perniagaan dll.
Untuk rekod krisis ekonomi pada tahun 1987 dikaitkan dgn kemerosotan nilai hartanah, krisis ekonomi 1997 disebabkan spekulasi yg berlebihan dalam perdagangan nilai matawang dan krisis ekonomi 2008 dikaitkan dgn krisis kewangan global.

Apakah yg dimaksudkan dgn krisis kewangan global?

Ianya dikaitkan dgn keruntuhan bank-bank dan syarikat-syarikat pelaburan yg terkemuka dunia terutama yg telah hampir 100 tahun bertapak kukuh di Eropah dan USA. Mulanya ia berkaitan dengan sub-prime. Secara mudah sub prime dapat diterangkan seperti berikut:

Sebuah bank memberi pinjaman perumahan kepada pelanggan. Kadar riba adalah 12% (contoh), Kemudian bank tersebut akan mencagar pula rumah tersebut kepada syarikat pelaburan A dgn kadar riba 10%. Syarikat pelaburan A akan mencagar pula rumah tersebut kepada syarikat pelaburan B dgn kadar 12%, begitulah seterusnya.Dalam contoh ini sebuah rumah yang nilainya hanya RM 500,000 mungkin telah meningkat kepada RM 1,500,000 dan ianya akan terus meningkat jika banyak syarikat pelaburan meningkat. Oleh kerana USA merupakan pusat kewangan antarabangsa maka banyak syarikat pelaburan dari seluruh dunia datang melabur.

Krisis bermula apabila nilai harta perumahan jatuh menjunam. Ramai peminjam gagal membayar hutang. Bank menghadapi masaalah kutipan hutang, maka ianya mula menjangkiti sektor-sektor kewangan lain seperti syarikat kereta dan syarikat eksport import, bila ini berlaku ramai hilang pekerjaan, perbelanjaan harian merosot, kedai-kedai tidak dapat menjual barangan, industri kecil-kecilan akan mula terasa kesannya. Yang masih ada pekerjaan akan mula mengurangkan berbelanjaan, ekonomi negara akan mula menguncup, akhirnya semua rakyat akan merasa kesannya.

Sebagai Rakyat Apa yg perlu kita tahu sekarang ini

1-Banyak eksport barangan keluaran kita adalah ke pasaran USA. Krisis yg melanda USA sekarang ini menyebabkan banyak barangan kilang kita tidak ada pembeli. Kilang terpaksa ditutup. Hampir 200,000 pekerja akan hilang pekerjaan. Kesannya kuasa beli pasaran akan jatuh, banyak rumah dan kereta akan dilelong, bank akan mengetatkan syarat pinjaman, atas desakan akan banyak jenayah rompakan , kecurian dan penipuan.
2-Bila banyak perusahaan kilang dan industri ditutup di dunia ini, permintaan terhadap minyak akan jatuh. Secara automatik pendapatan negara akan merosot. Bila ini berlaku kerajaan akan kekurangan wang untuk berbelanja kemudahan awam. Jalan raya akan lambat diperbaiki dan industri kontraktor akan terjejas. Maka banyak perniagaan yg berkaitan dengannya akan runtuh.
3-Bila ramai kehilangan pekerjaan dan kilang-kilang terpaksa ditutup , kutipan cukai dan zakat akan merosot. Bantuan kepada yg susah terpaksa dikurangkan manakala golongan yang susah akan bertambah.
4-Rakyat yg mempunyai wang lebih suka menyimpan. Akibatnya tidak ada aktiviti-aktiviti ekonomi baru untuk membolehkan orang ramai mendapat pekerjaan.Contohnnya jika A ada RM 20000.00 beliau membuka restoran mungkin 4 orang pekerja telah ada pendapatan. Tapi A memilih untuk menyimpan wangnya maka aktiviti ekonomi akan jadi kosong.

Apa perlu kita lakukan untuk diri sendiri

1-Jika kita pekerja kilang, sektor pembinaan atau berkaitan dengannya, buat persiapan mental dan fizikal untuk menghadapinya. Jaga simpanan wang dan jangan membuat apa-apa pembelian selain dari keperluan hidup.
2-Kepada penghuni-penghuni taman perumahan mula mengukuhkan ciri-ciri keselamatan rumah dan lebih berhati-hati tentang rompakan dan kecurian.
3-Kepada pekerja sektor kewangan atau GLC mula membuat persiapan tentang kemungkinan skim perberhentian / persaraan awal.
4-Kepada yang masih mempunyai pekerjaan, kerjalah dengan ikhlas dan jujur. Majikan akan lebih mudah membuang pekerja pada masa kini
Sumber: Barakahprima

1 comment:

  1. Salam ustaz,
    Apakah doa yang sebaiknya untuk diamalkan untuk memohon diperkukuhkan kewangan?

    ReplyDelete