Followers

Thursday, February 26, 2009

Merebut Faedah Daripada Krisis Kegawatan Ekonomi



Kegawatan ekonomi yang melanda dunia umumnya dan Malaysia khasnya pastilah membawa bersamanya seribu kepahitan dan penderitaan kepada sebahagian dari penduduk di dunia ini. Pada mereka yang pertama kali terjebak ke dalam krisis ini tentulah sukar mencari jalan keluar. Namun disebalik kepahitan ini, terdapat faedah-faedah yang tersembunyi, yang jika di manfaatkan akan memberi beberapa kebaikan di masa-masa akan datang.

Antaranya:

1-Betapa pentingnya mempunyai tabungan pendapatan untuk kegunaan di kala kecemasan kehilangan punca pendapatan.Tabungan ini mestilah dalam bentuk tunai atau harta mudah cair seperti emas. Pakar ekonomi dan pakar psikologi bersetuju minimum untuk seorang pekerja menyimpan untuk menghadapi kemungkinan kehilangan pekerjaan adalah 6 bulan gaji kasar. Contohnya jika seorang memperolehi gaji kasar bulanan RM 2000.00, beliau harus menyimpan sebanyak RM 12,000.00 manakala jika isterinya bergaji sebanyak RM 1,000.00 maka simpanannya sebanyak RM 6000.00. Ini kerana kesan psikologi yang hebat akan dihadapi oleh pekerja yang hilang pekerjaan adalah untuk 6 bulan pertama.Dalam tempoh masa ini beliau tidak dapat berfikir bagaimana untuk memulakan penghidupan baru. Selepas 6 bulan bagi manusia yang normal beliau pasti akan menerima kenyataan dan dapat berusha untuk meneruskan kehidupan.

2- Bagi mereka yang mempunyai kelebihan pendapatan, inilah masa untuk memaksimakan keuntungan wang simpanan. Bank Negara telah memotong kadar pinjaman bank ke tahap yang paling minima sekarang ini. Kesan langsungnya faedah simpanan di masa akan datang akan turut jatuh. Tujuan Bank Negara adalah untuk menggalak rakyat melabur daripada terus menyimpan dalam akaun simpanan bank. Antara pelaburan yang di cadangkan adalah membeli saham-saham di pasaran bursa malaysia. Saham mewah seperti TNB,TELECOM,TABUNG HAJI PLANTATION,SIME DARBY dan lain sektor yang teguh telah mengalami kejatuhan antara 30 - 60%.

Inilah masa untuk membeli dan menyimpannya. Saham-saham mewah ini bukan saja menjanjikan kenaikan harga yang stabil bila kegawatan ekonomi ini berakhir, tapi juga merupakan antara sector-sektor perniagaan yang tidak pernah gagal membayar dividen kepada pemegang sahamnya. Di samping itu saham-saham amanah juga telah mengalami kejatuhan yang hampir maksimum. Keadaan pasaran saham dan keadaan ekonomi negara adalah saling berkaitan rapat. Bila ekonomi pulih pasaran sahamlah antara sektor yang paling cepat berkembang begitulah sebaliknya. Bagaimanapun bagi mereka yang berkemampuan adalah digalakkan mendapat nasihat dari pakar untuk memulakannya.

3-Bagi mereka yang bercita-cita untuk menceburi bidang perniagaan, inilah masanya untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan.Tujuannya bukanlah untuk pendapatan sampingan semata-mata tapi adalah langkah permulaan untuk perniagaan. Ramai yang ingin menceburi bidang ini tapi malu untuk memulakannya. Atas alasan kegawatan ekonomi perasaan malu tentu dapat di buang lagi pula masyarakat akan lebih sedia menerima lantaran kesan kegawatan ini. Punca utama ramai orang tidak memulakan perniagaan adalah malu. Hindarkan malu mulakannya, insyaalah bila kegawatan berakhir kita telah memperolehi suatu yang paling istimewa dalam perniagaan iaitu pengalaman dan pelanggan tetap.

3-Kegawatan ekonomi juga adalah alasan terbaik bagi mereka untuk memulakan suatu yang baru dalam kehidupan. Berubah kepada sesuatu yang positif dalam kehidupan. Dari menghabiskan masa berbual kosong di kedai kopi ke majlis-majlis ilmu di masjid dan surau. Dari mengunjungi tempat pelancongan mewah kepada mengunjungi ibu bapa ,saudara dan keluarga-keluarga terdekat untuk mengeratkan silatulrahim. Masa untuk menginsaf diri dengn mengambil iktibar dari rakan-rakan karib dan saudara-saydara terdekat yang telah hilang pekerjaan. Mungkin suatu hari kita juga tidak terkecuali.

4-Bagi mereka yang membeli harta seperti rumah dan kereta secara riba, inilah masanya untuk membiayainya semula secara islam. Dengan kadar keuntungan yang paling rendah inilah masanya untuk mengunci (lock) untuk jangka masa panjang. Halal dan menguntungkan. Bagi yang sudah mempunyai pembiayaan islamic bolehlah menyemak semula mungkin dahulunya kita 'lock' kadar keuntungan yang agak tinggi, inilah masanya untuk membiayai semula. Dlm konteks ini rasanya pembiayaan islamic antara 8 tahun keatas adalah dicadangkan disemak semula.

5-Antara pengajaran yang dapat diambil dari kegawatan ekonomi ini adalah dengan memerhatikan sektor yang kebal dari kegawatan seperti sektor kerajaan, industri makanan utama, barang-barang keperluan pengguna, emas, pakaian biasa dll. Jadi jika untuk memulakan perniagaan atau menasihati keluarga untuk mendapatkan pekerjaan utamakan sektor2 ini. Jika boleh elakkan sektor yang berisiko tinggi seperti barang-barang mewah dll.

Moga dengan sedikit info ini dapat membantu masyarakat lebih memahami erti kegawatan ekonomi ini. Apapun ini adalah ujian dari Allah. Pada yang selamat banyakkan kesyukuran dan pada saudara-saudara kita yang telah hilang pendapatan banyakkan kesabaran.

Sumber: http://www.barakahprima.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment