Followers

Saturday, April 10, 2010

Cerpen : Ukhuwwah di Rome - Bahagian 2


Oleh : Ustaz Shauqi

Syafiq tidaklah pandai sangat berbahasa Arab, tetapi asas-asas mudah berkomunikasi dalam bahasa Arab yang dipelajari ketika menuntut di Universiti Putra Malaysia kira-kira lima tahun yang lalu masih lagi dapat digunakan. Syafiq masih teringat Dr Halim yang pernah menuntut di Kuwait dan Sudan selama 11 tahun mengajarnya Bahasa Arab di UPM . Syafiq yang mengambil jurusan Pertanian mengambil peluang belajar Bahasa Arab dengan Dr Halim melalui subjek elektif yang ditawarkan pada ketika itu. Syafiq merasakan sangat berbaloi belajar Bahasa Arab kerana sekarang beliau dapat mempraktikkan apa yang dipelajari di universiti dahulu.

Memang Syafiq amat gembira apabila dapat hadir ke pasar Jumaat pada pagi itu. Mana tidaknya… dua tiga hari ini, dia merasakan amat sukar untuk mencari makanan halal. Walaupun terdapat kedai-kedai makanan yang dipunyai oleh warga Italy muslim yang berasal dari India yang menjual makanan halal berhampiran dengan Termini (terminal perhentian pengangkutan awam di pusat bandar Rome), namun harganya amat mahal, di samping itu Syafiq agak meragui status ‘halal’ pada kedai-kedai tersebut. Kalau di Malaysia…. Segalanya mudah … ada sahaja logo Halal JAKIM, maka status halalnya tidak diragui lagi.

Namun pada pagi Jumaat yang amat indah itu, begitu banyak juadah makanan halal yang ada. Seronok di hatinya tidak terkata… Hatinya berbisik sendirian… kalau beginilah keadaannya… tidaklah susah untuk tinggal lebih lama di bumi Vatican.

Ya… Bumi Vatican… tempat yang sudah terkenal di seluruh dunia sebagai wilayah yang merdeka dan mempunyai pentadbirannya sendiri dan dianggap sebagai sebuah negeri yang terkecil di dunia. Tempatnya yang hanya dipisahkan dengan sebatang sungai dengan bandaraya Rome yang hanya mengambil masa tidak sampai setengah jam perjalanan dengan bas dari stesen Termini. Kota Vatikan terletak di atas bukit Vatikan di sebelah barat laut Kota Rome, iaitu beberapa ratus meter dari sungai Tiber. Di situlah berdiri dengan megah bangunan atau tempat ibadat yang menjadi kebanggaan penganut Kristian Katholik dan di situ juga tempat yang didiami oleh paderi besar bagi penganut agama Kristian Katholik itu.

Masih terbayang gambaran tempat tersebut di ruang mata Syafiq. Baharu semalam Syafiq menjejakkan kaki ke tempat tersebut. Dari Termini Syafiq menaiki bas. Di sepanjang perjalanan, Syafiq menghayati keindahan bandaraya Rome. Sebuah bandar hebat yang berada di Eropah dan merupakan pusat pelancongan yang terkenal yang masih mengekalkan bangunan-bangunan lama yang menjadi warisan. Ketika menghayati keindahan bandaraya Rome yang dipenuhi dengan patung-patung sejarah, Syafiq agak tersentak apabila melihat kebanyakan bangunan di bandaraya ini penuh dengan contengan cat dan perbuatan vandalisme. Sikap vandalisme ini telah menyebabkan bangunan-bangunan kelihatan agak kotor pada dinding di aras bawah bangunan yang dapat dicapai oleh tangan-tangan yang melakukan perbuatan vandalisme ini.
Bersambung.....

No comments:

Post a Comment