Followers

Tuesday, November 6, 2007

Gemilang Islam di Brussels

Baru-baru ini iaitu pada 19-20 Oktober 2007, saya telah mendapat jemputan untuk membentangkan kertas kerja di Persidangan Antarabangsa "Fi Itqan al-Tarjamah" iaitu International Conference on Pedagogy of Arabic Translation di Brussels, Belgium.
Seminar tersebut disertai oleh peserta dari pelbagai negara Arab dan Eropah. Seminar ini mendapat tempat di Brussels ekoran dari perkembangan pengajian Arab yang semakin pesat di pusat-pusat pengajian tinggi di Eropah umumnya dan Belgium khususnya.
Namun, apa yang lebih utama dan menarik bagi saya ialah perkembangan Islam dan umatnya di bumi Belgium ini. Sekiranya kita berada di Brussels, maka tidak menjadi suatu masalah kepada kita untuk mencari makanan halal di sini kerana terdapat pelbagai restoran yang diusahakan oleh orang Islam dan menyediakan pelbagai jenis makanan terutamanya makanan Timur Tengah. Bukan sekadar itu, terdapat juga tempat penginapan atau hotel yang diusahakan oleh orang Islam di sini. Tambahan daripada itu, terdapat juga kedai-kedai buku seperti Maktabah al-Iman dan Dar al-Risalah yang sempat saya kunjungi menjual pelbagai jenis buku-buku agama yang boleh menjadi rujukan kepada umat Islam di sini.
Saya telah dimaklumkan bahawa penduduk Brussels (Bruxelles) berjumlah lebih kurang satu juta orang. Daripada jumlah tersebut, terdapat kira-kira 200 ribu orang adalah muslim. Ini bermakna lebih kurang 20% penduduk Brussels beragama Islam. Walaupun kebanyakan penganut Islam di sini merupakan golongan yang berhijrah dari Timur Tengah terutamanya dari Morocco, namun agama Islam serta penganutnya dapat diterima dengan baik dalam kalangan masyarakat Brussels. Di Brussels sendiri terdapat lebih kurang 130 masjid. Walaupun masjidnya tidak sebesar masjid di tempat kita, namun ia telah menjadi pusat yang penting ke arah mempertautkan ukhuwwah Islamiah di antara sesama muslim di sana tanpa mengira bangsa dan warna kulit.
Salah seorang peserta seminar yang berasal dari Tunisia tetapi telah mendapat kerakyatan Belgium, telah memberitahu saya bahawa umat Islam di Brussels menyambut bulan Ramadhan dengan begitu meriah sama seperti Ramadhan yang disambut di negara-negara Arab. Jadi, umat Islam di Brussels tidak terasa terasing walau mereka berada di bumi Belgium, iaitu tempat yang masyhur sebagai nadi kepada Eropah itu.

No comments:

Post a Comment