Followers

Friday, January 4, 2008

Isu Bid'ah

Kebelakangan ini banyak sangat kekeliruan yang timbul mengenai persoalan bid'ah. Mudah sangat seseorang itu menghukumkan sesuatu itu bid'ah tanpa meneliti terlebih dahulu perkara yang dibid'ahkan tersebut sama ada ia benar-benar bid'ah atau tidak. Melemparkan tuduhan bid'ah merupakan sesuatu yang besar kerana nabi saw telah menyatakan bahawa bid'ah itu merupakan perkara yang sesat, dan sesat itu tempatnya di neraka.
Tambah menyedihkan apabila seseorang itu berlagak hebat seolahnya dia memahami segala apa yang berkaitan dengan hadis nabi dan hukum syara' lalu sewenang-wenangnya melontarkan tuduhan bid'ah dengan alasan yang mudah bahawa sesuatu perkara yang dibid'ahkan itu merupakan perkara yang bukan daripada amalan nabi saw, sedangkan dia sendiri tidak 'faqih' dalam perkara agama. Benarlah apa yang disabdakan oleh nabi saw yang bermaksud: "Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan padanya, maka akan difahamkannya (Faqih) dalam urusan agama".
Baru-baru ini ada yang memberitahu saya bahawa apabila beliau menyuarakan kepada rakannya untuk membaca surah Yasin ketika hendak berpindah rumah, maka rakannya itu terus menegah perbuatan membaca Yasin tersebut dengan alasan nabi tidak pernah melakukan sedemikian, dan ia merupakan perkara bid'ah! Persoalannya, benarkah membaca Yasin ketika mendiami rumah baru itu satu perbuatan bid'ah yang sesat yang akan menghumbankan pembacanya itu ke dalam neraka??
Sebenarnya, perlu difahami dengan jelas apakah itu bid'ah. Bid'ah menurut istilah syara' ialah sesuatu perbuatan, perkataan atau pegangan yang tidak mendapat keizinan syara' sama ada daripada al-Qur'an, Sunnah, Ijma' dan Qiyas dan tidak termasuk dalam kaedah dan dasar umum bagi Islam (iaitu yang bercanggah dengan dasar ajaran Islam). Oleh itu, apabila berlaku sesuatu perkara atau amalan, hendaklah dilihat sama ada amalan tersebut ada dalam al-Qur'an, Sunnah, Ijma' atau Qiyas. Sekiranya tidak ada, maka hendaklah dilihat pula sama ada amalan tersebut menepati kaedah umum ajaran Islam atau tidak. Sekiranya amalan tersebut termasuk dalam kaedah umum Islam, maka ia tidak dinamakan bid'ah...tetapi kalau sebaliknya iaitu amalan yang jelas bercanggah dengan ajaran Islam, barulah dianggap bid'ah.
Apakah setiap amalan atau ibadah yang tidak dilakukan oleh nabi terus dianggap bid'ah? Sesuatu yang perlu difahami juga dalam persoalan bid'ah ini ialah ibadah yang dilakukan oleh nabi saw boleh dibahagikan kepada dua iaitu:
1. amalan nabi yang dikaitkan (dikhususkan) dengan masa, tempat, bilangan tertentu dan sebagainya seperti bilangan rakaat solat, waktu solat , hari yang diwajibkan berpuasa, cara ibadah haji dan sebagainya. Amalan seumpama ini hendaklah dilaksanakan tanpa menambah atau mengurang kadar yang telah ditetapkan. Sekiranya sengaja menambah bilangan rakaat solat maghrib umpamanya daripada 3 rakaat kepada 4 rakaat, maka inilah amalan yang dikatakan sebagai bid'ah.
2. amalan nabi atau apa yang datang daripada nabi dalam bentuk suruhan, galakan, wasiat dan sebagainya yang tidak dikaitkan (dikhususkan) dengan waktu-waktu tertentu untuk melakukannya dan tidak pula ada larangan nabi terhadap waktu-waktu tertentu untuk melakukannya, maka dengan itu umat Islam bebas untuk memilih waktu yang disukai olehnya untuk melaksanakan amalan tersebut dengan syarat tidak menyandarkan kepada nabi dengan mengatakan bahawa nabi menyuruh melakukan amalan tersebut pada waktu yang telah dibuat itu. Bahkan amalan itu boleh dilakukan berasaskan bahawa ia merupakan sesuatu yang termasuk dalam dasar ajaran Islam. Oleh itu, tidak ada salahnya membaca al-Quran ketika berpindah ke rumah baru kerana nabi tidak pernah menetapkan atau mengkhususkan waktu-waktu tertentu sahaja untuk membaca al-Quran, bahkan bacaan al-Quran memang digalakkan pada setiap masa dan ketika tanpa terikat dengan waktu. Allah telah menyatakan dalam surah al-Ra'd ayat 28 bermaksud: 'Bukankah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang...". Wallahu'alam.

1 comment:

  1. Ustaz;

    Menyentuh tentang soalan bidaah ini, saya pernah terdengar bahawa tahlil arwah itu adalah satu perbuatan yang bidaah kerana Nabi tidak pernah melakukannya. Tambahan pula ianya menjadi satu perkara yang perlu dilakukan sekiranya ada kematian yang berlaku khasnya di Malaysia. Dasarnya pemilik rumah, akan menyediakan makan minum untuk kenduri tersebut dan yang tidak mempunyai wang akan meminjam untuk tujuan tersebut. Persoalannya adakah ianya tergolong di dalam memakan harta anak yatim? Ada seorang ustaz di Johor menyatakan ianya satu perkara yang bidaah. Macamana pandangan ustaz?

    ReplyDelete