Followers

Monday, August 2, 2010

Dakwah Dalam Masyarakat Majmuk

Petang tadi, saya terlibat dalam Forum Dakwah Dalam Masyarakat Majmuk bersama Tuan Haji Kamaruddin Abdullah & Us Sabri Abd Rani sebagai panelis, serta dipengerusikan oleh Tuan Hj Muhammad Fitri Abdullah. Tajuk forum ialah : Ada Apa Pada Islam. Forum ini anjuran Perkim dengan kerjasama Madrasah Manba'eil 'Ulum. Keadaan kesihatan agak kurang baik dua tiga hari ini, tapi digagahi juga untuk hadir memandangkan para hadirin terdiri daripada masyarakat Islam dan bukan Islam, jadi skop dakwahnya lebih luas.

Tuan Hj Kamaruddin Abdullah yang merupakan bekas paderi Kristian telah menceritakan bahawa beliau berasa ragu dengan agama Kristian melalui konsep ketuhanan yang dipegang oleh Kristian itu sendiri. Konsep trinity iaitu 1+1+1 = 1 amat membingungkan. Apabila beliau membaca al-Quran, hatinya terus tertarik dengan Islam sebab konsep ketuhanan begitu jelas melalui ayat-ayat dalam Surah al-Ikhlas.

Ustaz Sabri Abd Rani pula menyatakan bahawa Islam itu indah kerana masih wujud orang beriman yang mempraktikkan Islam, di kala ramai yang mengabaikannya. Beliau menekankan bahawa sesuatu yang indah perlu dipersembahkan dengan cara yang indah demi kelangsungan dakwah. Beliau membawakan beberapa cerita, antaranya ialah pemandu teksi di Singapura yang berurusan dengan usahawan Germany selama 20 hari. Tugas pemandu teksi tersebut ialah mengambil dan menghantar pulang usahawan tersebut dari hotel ke tempat perniagaannya. Setiap pagi, pemandu teksi itu menyediakan akhbar 'New Straits Times' secara percuma kepada businessman itu walau tanpa diminta. Ketika hendak pulang ke Germany, usahawan itu mengucapkan terima kasih kepada pemandu teksi yang baik hati itu. Lalu berkata pemandu teksi itu..."berterima kasihlah kepada nabi saya the prophet Muhammad yang mengajar saya untuk berbuat baik". Inilah satu dakwah yang disampaikan oleh pemandu teksi itu. Selang beberapa bulan, usahawan Germany itu menjemput si pemandu teksi dengan menghantar flight ticket kepadanya bagi menyaksikan pengislamannya di Germany. Kata usahawan itu, "aku mula terfikir untuk mengenali Islam dan mengenali Nabi Muhammad setelah bertemu dengan orang yang sebaik kamu".

Us Sabri juga membawakan cerita mengenai seorang bekas guru iaitu Hj Ahmad di Bukit Mertajam yang sentiasa berfikir untuk melakukan kebaikan. Antaranya ialah kerap-kali beliau membeli beberapa kampit beras, lalu dibawa dengan keretanya untuk diberikan kepada orang susah sama ada orang Islam atau pun bukan Islam. Beliau juga mendekati kanak-kanak dengan memberikan coklat kepada mereka .... dan untuk mendekatkan kanak-kanak ke masjid beliau menjanjikan akan memberikan coklat yang lebih banyak kalau mereka ke masjid. Akhirnya beliau menjadi rapat dengan kanak-kanak dan semakin ramai kanak-kanak yang ke masjid. Pada hari kematian Hj Ahmad, tidak kurang 80 kanak-kanak dan budak-budak yang berada di samping jenazahnya.

Pada sesi soal-jawab, terdapat beberapa soalan dari para hadirin. Antara yang menarik ialah soalan daripada saudara David tentang cara untuk memeluk Islam. Lalu, kesempatan itu diambil oleh Tn Hj Kamarudiin Abdullah untuk mengislamkan saudara David dengan diajar kalimah syahadah dalam bahasa Arab dan Inggeris , lalu disambut oleh para hadirin dengan laungan takbir 'Allahu Akbar'.

No comments:

Post a Comment