Followers

Wednesday, August 11, 2010

Mengenali Allah Dalam Ibadah


Oleh: Mohd Sukki Othman (Ustaz Shauqi)

Sesuatu yang perlu difahami oleh setiap insan yang bergelar muslim bahawa ibadat dan aqidah merupakan suatu perkara yang saling lengkap melengkapi. Dua perkara ini tidak dapat dipisahkan sama sekali. Kalau dipisahkan antara ibadah dan aqidah, maka kehidupan akan pincang. Namun, apa yang berlaku dalam masyarakat Islam kini, ialah ramai daripadanya hanya mementingkan persoalan ibadah semata-mata tanpa menghiraukan langsung mengenai kewajipan beraqidah dan mengenal Allah! Kadang-kala dalam kehidupan seharian, ibu bapa menyuruh anaknya menunaikan solat dan berpuasa, tetapi tidak diberi penekanan yang sewajarnya terhadap ibadah yang dilakukan itu ditujukan kepada siapa dan mengapa. Apakah mereka menunaikan solat dalam keadaan mereka mengenali Allah atau sekadar menunaikannya sebagai satu tanggung jawab semata-mata.

Sehubungan dengan itu, tidak hairanlah apabila didapati dalam masyarakat kita, mereka yang berduyun-duyun dan beramai-ramai pergi ke masjid dan surau pada bulan Ramadhan untuk menunaikan solat secara berjamaah, namun ianya tidak dapat bertahan lama. Saban tahun kita melihat biasanya mereka yang meng'imarah'kam masjid dan surau pada bulan Ramadhan hanya melakukan sedemikian pada minggu pertama dan kedua sahaja. Selepas itu, iaitu pada minggu ketiga dan keempat Ramadhan, didapati jamaah semakin berkurangan, dan apabila berakhirnya bulan Ramadhan, berakhirlah juga kunjungan masyarakat Islam ke masjid! Apakah mereka ini yang tidak beristiqamah dalam ibadah mengenali Allah, dan melakukan ibadah berpaksikan kepada aqidah dan tauhid yang mantap kepada Allah?

Sekiranya ibadah dilakukan berpaksikan kepada aqidah dan tauhid yang mantap, sudah tentu masyarakat Islam dapat beristiqamah dalam melakukan ibadah kerana mereka menyedari tanggung jawab terhadap Allah Maha Pencipta. Sebagaimana kata-kata yang diucapkan oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam khutbahnya yang bermaksud "Jadilah hamba Allah, bukan hamba Ramadhan!". Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya iaitu umat Islam hanya beribadah dengan bersungguh-sungguh pada bulan Ramadhan sahaja seolahnya Allah hanya wujud pada bulan Ramadhan. Jadi bagaimana pula dengan bulan-bulan yang lain, apakah Allah tidak wujud pada bulan-bulan lain selain Ramadhan?!

Jelasnya, hal ini menggambarkan bahawa ibadah yang dilakukan oleh masyarakat Islam dalam negara kita hanyalah bersifat ikut-ikutan bukannya berdasarkan ilmu dan kemantapan tauhid dan aqidah kepada Allah. Ini kerana sekiranya ibadah yang dilakukan berasaskan aqidah yang mantap, nescaya mereka tidak berganjak daripada mengabdikan diri kepada Allah walau apa pun yang terjadi. Inilah yang disebutkan oleh Syeikh Dr Abdul Majid al-Zandani dalam kitabnya 'al-Iman' yang bermaksud: 'Maka sesungguhnya perkara pertama yang wajib bagi setiap manusia ialah mengenali Allah melalui jalan ilmu, di mana Allah SWT telah berfirman dalam al-Quran, yang bermaksud: 'Maka ketahuilah sesungguhnya tiada tuhan yang disembah melainkan Allah".

No comments:

Post a Comment